- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs Fragment / Første Deel. Indeholdende A.'s Papirer /
340

[MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 8. Forførerens Dagbog

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

340
hvem Hovedinteressen dreier sig, Cordelia; hun heed
meget rigtigl Cordelia, men derimod ikke Wahl.
Hvorledes lader det sig nu forklare, at Dagbogen
desuaglet har faaet et saadant digterisk Anstrøg? Svaret
herpaa er ikke vanskelig!, det lader sig forklare af den
digleriske Natur, der er i ham, der, om man saa vil,
ikke er riig nok, om man saa vil, ikke fattig nok til at
adskille Poesi og Virkelighed fra hinanden. Det Poetiske
var det Mere, han selv bragte med sig. Dette Mere val
det Poetiske han nød i Virkelighedens poetiske Situation ;
dette tog han atter tilbage i Form af digterisk Reflexion.
Det var den anden Nydelse, og Nydelse var hele hans
Liv beregnet paa. I første Tilfælde nød han personlig
det Æsthetiske, i andet Tilfælde nød han æsthetisk sin
Personlighed. I første Tilfælde var Pointet det, at han
egoistisk personlig nød det, som deels Virkeligheden gav
ham, deels han selv havde besvangret Virkeligheden med;
i andet Tilfælde blev hans Personlighed forflygliget, og
han nød da Situationen og sig selv i Situationen. I
første Tilfælde behøvede han bestandig Virkeligheden som
Anledning, som Moment; i andet Tilfælde var Virkelig
heden druknet i det Poetiske. Det første Stadiums Frugl
er saaledes den Stemning, af hvilken Dagbogen er frem
gaaet som det andet Stadiums Frugt, dette Ord tåget i
sidste Tilfælde i en noget anden Betydning end i første.
Det Poetiske har han saaledes bestandigt havt ved den
Tvetydighed, i hvilken hans Liv gik hen.
Bag ved den Verden, i hvilken vi leve, fjernt i
Baggrunden ligger en anden Verden, der staaer omtrent
i samme Forhold til hiin som den Scene, man stundom
i Theatret seer bag den virkelige Scene, staaer til denne.
Man seer gjennem et tyndt Flor ligesom en Verden af
Flor, lettere, mere ætherisk, af en anden Bonitet end
den virkelige. Mange Mennesker, som vise sig legem
ligen i den virkelige Verden, høre ikke hjemme i denne,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 11 22:51:47 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/enteneller/1/0366.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free