- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs-Fragment / Anden Deel. Indeholdende B.'s Papirer : Breve til A /
156

(1894-1895) [MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1. Ægteskabets æsthetiske Gyldighed

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

156
Jo mere den kan lægge ind heri, jo mere kunstnerisk
bliver den. Naturen, har en Philosoph sagt, gaacr den
korteste Vei; man kunde sige, den gaacr slet ingen Vei,
den er med eet Slag tilstede paa eengang; og nåar jeg
vil fortabe mig i Beskuelsen af den hvælvede Himmel,
saa behøver jeg ikke at vente til de utallige Himmel
legemer faae dannet sig, thi de ere alle paa eengang.
Historiens Vei derimod er ligesom Rettens saare lang
og besværlig. Nu træder Kunsten og Poesien til og
forkorter os Veien og fryder os i Fuldbringelsens Mo
ment, den concentrerer det Extensive i det Intensive.
Men jo betydningsfuldere det er, der skal frem, desto
langsommere er Historiens Gang, men desto betydnings
fuldere er ogsaa Gangen selv, desto mere vil det vise
sig, at det, der er Maalet, er tillige Veien. Med Hensyn
til det individuelle Liv er der to Arter af Historie, ud
vortes og indvortes. Det er to Arter af Strømninger,
hvis Bevægelse er modsat. Den første har igjen to
Sider i sig. Individet har ikke det, han stræber efter,
og Historien er den Strid, i hvilken han erhverver det.
Eller Individet har det, men kan dog ikke komme i Be
siddelse deraf, fordi der bestandig er noget Udvortes
der vil forhindre ham deri. Historien er da den Strid,
i hvilken han beseirer disse Hindringer. Den anden
Art af Historie begynder med Besiddelsen, og Historien
er den Udvikling, gjennem hvilken han erhverver Be
siddelsen. Da nu i første Tilfælde Historien er udvortes,
og det, hvortil der stræbes, ligger udenfor, saa har
Historien ikke sand Realitet, og den digteriske og
kunstneriske Fremstilling handler ganske rigtigt i at
forkorte denne og haste til det intensive Moment. Lad
os, for at blive ved hvad vi nærmest have at gjøre
med, tænke os en romantisk Kjærlighed. Tænk Dig
altsaa en Ridder, der har nedlagt fem Vildsviin, fire
Dværge, befriet tre fortryllede Prindser, Brødre til den
Prindsesse, han tilbeder. Dette har i den romantiske

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:44:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enteneller/2/0162.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free