- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs-Fragment / Anden Deel. Indeholdende B.'s Papirer : Breve til A /
204

(1894-1895) [MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Ligevægten mellem det Æsthetiske og Ethiske i Personlighedens Udarbeidelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

204
et betydeligt Knæk, og at den absolute Mediation først
bliver mulig, nåar Historien bliver færdig; med andre
Ord, at Systemet er ien bestandig Vorden. Det, som
derimod Philosophien har beholdt, er Anerkjendeisen af,
at der er en absolut Mediation. Dette er den naturligviis
af yderste Vigtighed; thi opgiver man Mediationen, saa
opgiver man Spekulationen. Paa den anden Side er det
en betænkelig Sag at indrømme det ; thi indrømmer man
Mediationen, saa er der intet absolut Valg, og er der
ikke et saadant, saa er der intet absolut Enten-Eller.
Dette er Vanskeligheden ; dog troer jeg, at den for en
Deel ligger deri, at man forvexler to Sphærer med hin
anden, Tænkningens og Frihedens. For Tanken bestaaer
Modsætningen ikke, den gaacr over i det Andet og der
paa sammen i en høiere Eenhed. For Friheden bestaaer
Modsætningen; thi den udelukker den. Jeg forvexler
ingenlunde liberum arbitrium med den sande positive Fri
hed; thi selv denne har i al Evighed det Onde udenfor
sig, om end som en afmægtig Mulighed, og den bliver
ikke fuldkommen derved, at den mere og mere optager
det Onde, men derved, at den mere og mere udelukker
det; men Udelukkelse er netop Modsætning til Mediation.
At jeg herved ikke kommer til ;.t antage et radikalt
Onde, skal jeg senere vise.
De Sphærer, som Philosophien egentlig har med
at gjøre, de Sphærer, der egentlig ere for Tanken, er det
Logiske, Naturen, Historien. Her hersker Nødvendig
heden, og derfor har Mediationen sin Gyldighed. At
dette er Tilfældet med det Logiske og Naturen, vil
vel Ingen negte; med Historien har det derimod sin
Vanskelighed, thi, siger man, her hersker Friheden.
Imidlertid troer jeg, at man betragter Historien urigtigt,
og at Vanskeligheden kommer heraf. Historien er nem
lig mere end et Produkt af de frie Individers frie Hand
linger. Individet handler, men denne Handling gaacr ind
i den Tingenes Orden, der bærer hele Tilværelsen. Hvad

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:44:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enteneller/2/0210.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free