- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs-Fragment / Anden Deel. Indeholdende B.'s Papirer : Breve til A /
249

(1894-1895) [MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Ligevægten mellem det Æsthetiske og Ethiske i Personlighedens Udarbeidelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

249
paa mange Maader, og der er neppe noget saa bedø
vende Middel som abstrakt Tænkning, fordi det der gjæl
der om at forholde sig saa upersonligt som muligt.
Tvivl og Fortvivlelse høre altsaa hjemme i aldeles for
skjellige Sphærer, det er forskjellige Sider af Sjælen,
der blive satte i Bevægelse. Dog hermed er jeg ingen
lunde tilfredsstillet, thi saa bleve Tvivl og Fortvivlelse
hinanden sideordnede, og dette er ikke Tilfældet. For
tvivlelse er et langt dybere og fuldstændigere Udtryk,
dens Bevægelse langt mere omfattende end Tvivlens.
Fortvivlelse er netop et Udtryk for den hele Personlig
hed, Tvivl kun for Tanken. Den formeentlige Objektivi
tet Tvivlen har, hvoraf den er saa fornem, er netop et
Udtryk for dens Ufuldkommenhed. Tvivl ligger derfor
i Differentsen, Fortvivlelse i det Absolute. Der hører
Talent til at tvivle, men der hører slet ikke Talent til
at fortvivle; men Talent er som saadant en Differents,
og hvad der, for at gjøre sig gjældende, fordrer en
Differents, kan aldrig være det Absolute; thi det Abso
lute kan kun være som det Absolute for det Absolute.
Det ringeste, mindst begavede Menneske kan fortvivle;
en ung Pige, der er Intet mindre end Tænker, kan for
tvivle, hvorimod Enhver let føler det Taabelige i at sige
om disse, at de ere Tvivlere. Granden, hvorfor et Men
neskes Tvivl kan være beroliget, og han dog kan være
fortviviet, og dette saaledes kan gaae hen, er, at han
ikke i dybere Forstand vil Fortvivlelsen. Man kan over
hovedet slet ikke fortvivle, uden man vil det, men for i
Sandhed at fortvivle maa man i Sandhed ville det, men
nåar man i Sandhed vil det, saa er man i Sandhed ude
over Fortvivlelsen; nåar man i Sandhed har valgt For
tvivlelsen, saa har man i Sandhed valgt det, Fortvivlel
sen vælger: sig selv i sin evige Gyldighed. Først i For
tvivlelsen er Personligheden beroliget, ikke med Nød
vendighed, thi jeg fortvivler aldrig nødvendigt, men med
Frihed, og først deri er det Absolute vundet. I denne

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:44:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enteneller/2/0255.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free