- Project Runeberg -  Enten - Eller : et Livs-Fragment / Anden Deel. Indeholdende B.'s Papirer : Breve til A /
321

(1894-1895) [MARC] Author: Søren Kierkegaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Ligevægten mellem det Æsthetiske og Ethiske i Personlighedens Udarbeidelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

321
men saasnart Du betragter ham saaledes, betragter Du
ham ethisk ; betragter Du ham ethisk, betragter Du ham
elter hans Frihed. Lad ham være nok saa eiendommeligt
bestemmet, nåar denne Bestemmethed er en Nødvendig
hed, saa er han blot Moment, og hans Liv er ikke skjønt.
Naar Du definerer det Skjønne ved det, der har sin
Teleologi i sig selv, og som Exempler anfører en Pige,
eller Naturen, eller et Kunstværk, saa skjønner jeg ikke
rettere, end at den hele Tale om, at alt dette har sin
Teleologi i. sig selv, er en Illusion. For at der skal
være Tale om Teleologi, maatte der være en Bevægelse,
thi saasnart jeg tænker et Maal, tænker jeg en Be
vægelse, selv om jeg tænker En ved Maalet, tænker jeg
dog altid en Bevægelse, da jeg tænker, at han er kom
men dertil ved en Bevægelse. Det, Du kalder skjønt,
mangler aabenbart Bevægelsen; thi det Skjønne i Na
turen er paa eengang, og nåar jeg betragter et Kunst
værk og gjennemtrænger dets Tanke med min Tanke,
saa er det egentlig i mig at Bevægelsen foregaaer, ikke
i Kunstværket. Du kan derfor gjeme have Ret i, at
det Skjønne har sin Teleologi i sig selv, men saaledes
som Du opfatter og anvender det, er det dog egentlig
et negativt Udtryk, der betegner, at det Skjønne har sin
Teleologi iet Andet. Du vil derfor heller ikke kunne bruge
et tilsyneladende synonymt Udtryk, at det Skjønne, Du
taler om, har indre Teleologi eller immanent Teleologi.
Saasnart Du nemlig brager det, saa fordrer Du Bevægelse,
Historie, og derved har Du overskredet Naturens og Kun
stens Sphærer, og er i Frihedens og derved i Ethikens.
Naar jeg nu siger, at Individet har sin Teleologi i
sig selv, saa kan dette, ikke misforstaaes, som om jeg
derved meente, at Individet var det Centrale, eller at
Individet i abstrakt Forstand skulde være sig selv nok,
thi tåges det abstrakt, saa faaer jeg dog ingen Bevægelse.
Individet har sin Teleologi i sig selv, har indre Teleologi,
er sig selv sin Teleologi; hans Selv er da det Maal,
Enten—Eller. 11. 5. Udg. 21

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:44:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enteneller/2/0327.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free