Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
3i
ter man ej sällan i de Svenska skaldernas
präktiga målningar, der de göra ungefär
samma effect såsom glesa molnstrimmor på en
ljusblå nordisk vårhimmel.
Tredje äfventyret, som öppnar andra
afdelningen, förefaller» oss såsom det svagaste
partiet i hela dikten. Det är nog långsträckt.
Icke desto mindre innehåller det många
förträffliga ställen. Med mycken konst har
skalden deri inflätat det lilla sådespelet
Rinaldo och Armicla, hvarigenom Astolfs
längtan till sitt fordna rike vaknar med förnyad
styrka, och hans afresa från Ön egentligen
påskyndas. Scenen vid sjöstranden
morgonen efter det förfärliga oväder, som slutade
spectaklet, är äfven högst poetisk. Felicias
långa Samtal med sin hemlighetsfulla moder
är troligen ett af de ställen, som föranledt
en nyare Svensk konstdomare att påstå, det
"felet med Lycksalighetens Ö vore, att den
innehölle för mycken philosophi."
Fjerde äfventyret deremot är i min tan-,
ka en af de originellaste skapelser, någon
skald frambragt. Scenen förflyttas nu från
Lycksalighetens Ö till den kalla, ödsliga
Norden. Medan Astolf i den eviga vårens land,
i Felicias armar, njuter en sällhet, som
ingen dödlig före honom njutit, försvinner på
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>