Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
—J]fuo 7 O-TJV—
Jurian Jakobsz har emellertid ej endast påverkats
af holländsk, utan ock af flamländsk konst. Frans
Snyders och Jan Fyt ha varit hans förebilder.
Dresdengalleriet har af honom en stor vildsvinsjakt (n:o
i 209), som tydligt erinrar om Snyders. Målaren
uppgifves ha dött i Amsterdam i början af 1660-talet.
Det saknar ej sitt värde för vår uppgift att ha
påpekat tillvaron af denna hamburgska konstskola
och särskildt af stillebens- och djurmålaren Jurian
Jakobsz eller Jakobsen.
Den unge i Hamburg den 23 sept. 1629 födde
David Klöker (eller Klöcker) har af dylika
nederländskt skolade mästare fått sina första intryck, och
Jakobsz har i Amsterdam gifvit honom, såvidt man
vet, den första mera allvarliga handledningen i
målarkonstens svårigheter.
Sin bana hade Klöker egentligen (1646) börjat
som skrifvare vid det ambulerande svenska kansliet
i Tyskland, men torde samtidigt för sitt nöjes skull
sysslat med målning.
Några underrättelser om målarens uppväxtår i
den idoga elbestaden äga vi icke. Ej heller hans
släktförhållanden äro oss bekanta. I det Ehrenstrahlska
sköldebrefvet (af 1675) omtalas, att han var af
hedervärda föräldrar född, och att hans släkt »i det romer-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>