- Project Runeberg -  Erik-Jansismens historia /
13

(1900) [MARC] Author: Emil Herlenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 13

folket: låter försona Eder med Gud“. Till grund därför tog han
följande bibelställen : Matth. 10:40—42; 18: 5; Luc: 10: 16; Marc.
SA J OM H3r 207 . fL.)

I synrerhet började dessa åsikter framträda under år 1842.
Det sjukliga och osunda tillstånd, som äfven här rådde hos läsarne,
jämte den metodistiska -:andlighet, som bland dem vunnit många
förespråkare, gjorde att Erik Jansson med sin djärfhet och
bibelkunnighet vann en snabb framgång. Det nya uti hans
bibelförklaringar bestod till en början däri, att han förnekade tillvaron
af svaghetssynder hos den omvände och påstod bestämdt, att uti
bibeln gjordes ingen skillnad mellan uppsåtliga synder och
svaghetssynder. Sedan han härvidlag brutit allt motstånd, hette det vidare:
tEn kristen är utan synd, ty Jesu Kristi Guds Sons blod renar
oss från alla synder. Hos en kristen finnes ingen syndalusta, ty
har Kristus borttagit våra synder, som Skriften säger, så har han
ock borttagit och renat oss från all syndalusta, ty om någon sådan
finnes kvar, så har du ju synden kvar, så har ju icke Kristus tagit
bort den, utan du är ju ännu en syndare och således af djäfvulen,
ty den som ’syndar, är af djäfvulen, säger Skriften“, o: s. v.?)

Men härvid stod Erik Jansson i fullkomlig strid med Luther,
Arndt, Nohrborg och öfriga författare, hvilkas skrifter utgjorde
läsarnes älsklingsböcker, och nu stodo för honom endast tvenne
utvägar öppna: antingen gifva dessa författare rätt och med
detsamma erkänna, att han misstagit sig, eller ock att våga det djärfva
försöket att kullkasta dessa lärares trossatser och själf framträda
som en återställare af den rena läran. Hanm valde det senare. —
Efter denna tid gick hans sträfvande ut på att med de mest starka
uttryck, som gärna kunde användas, neddraga och förkättra dessa
lärares personer och skrifter.

I början af Januari 1843 gjorde Erik Jansson 1 sällskap med
en dräng en resa till Helsingland för att sälja hvetemjöl. Den
egentliga orsaken var dock en åstundan att närmare lära känna
de andliga rörelser, som där pågingo, emedan han trodde sig
därstädes kunna få ett tacksamt fält för sin verksamhet, helst som
sinnesstämningen mot honom i Österunda på sista tiden ej varit
så gynnsam som förut och äfven de båda prästmännen började hysa
betänkligheter mot hans öfverdrifter i läran. Af pastor Risberg
var han försedd med ett särdeles vackert prästbetyg, som bestyrkte
hans goda kristendomskunskap och vandel, något, hvaraf han den
tiden gjort sig förtjänt. Under sin resa passerade han Söderala
socken, som vid denna tid var en af läseriets hufvudhärdar, och
på sin fråga, om det funnes några framstående läsare på trakten,
blef han visad till Jonas Olsson i Ina, hvilken jämte sin bror,

’) Enligt Anna Maria Stråles berättelse, och uppgifter af J. Hallsén. FEj
osannolikt är, att Erik Jansson vid denna tid läst metodistiska skrifter, t. ex.
af George Scott. ;

SISd

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:51:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/erikjansis/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free