- Project Runeberg -  Erik-Jansismens historia /
20

(1900) [MARC] Author: Emil Herlenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

S r

Kinsta. Afven här vann han många anhängare, synnerligast som
han gynnades af Jonas Olsson, som öfverallt i socknen hade stort
inflytande. Bland dem kunna förnämst anföras den redan
omtalade C. G. Blombergsson jämte hans syster, fru Lovisa Hård af
Segerstad!), båda från Nektjärn, Mo socken; vidare Olof Jansson
och Jacob Jacobsson på Vallen, byskräddaren Nils Hedin, fru M.
Hebbe m. f. Slutligen begaf han sig hem till Österunda, dit han
anlände i slutet af April.

Under hans bortovaro hade läseriet i Osterunda i betydlig
grad tilltagit, och en mängd samlingar höllos, hvilka voro talrikt
besökta, ej blott af sockenborna, utan ock af personer från
Torstuna, så att kronolänsmannen måste 1 Osterunda kyrka kungöra
en allvarsam varning, med hotelse af lagsökning och plikt, därest
mötena ej upphörde. Därtill kom, att Risberg var en ifrig
befordrare af dessa möten och ofta fungerade som deras ledare. Med
anledning däraf blef Risberg 1 Nysätra prästgård kallad till förhör
och erhöll allvarliga förmaningar att ej vidare befordra dessa
rörelser, utan 1 stället söka att genom införande af enskild husandakt
samt genom bibelförklaringar 1 kyrkan motarbeta detsamma,
hvilket Risberg lofvade. — Att tillståndet började bli betänkligt,
synes af de rykten, som voro i omlopp, såsom att flickor hållit s. k.
ängladanser, att äldre qvinnor föreställt eller frammanat döda
helgon, m. m.“).

Då Erik Jansson återkom, hade en del af hans egendom
blifvit bortstulen af tjufvar. Afven hade hans hustru lidit mycken
smälek och blifvit hårdt bemött af hans föräldrar. Afven Risberg
hade efter varningen blifvit annorlunda stämd.

I två månaders tid stannade Erik Jansson i sitt hem för att
sköta om sin egendom. Under denna tid sammanskref han en bok,
som han tänkte utgifva i tryck men afstod därifrån på Risbergs
uppmaning. Vid midsommartiden påstod han sig hafva fått en
uppenbarelse af samma slag som Salomo enligt 1 Kon. 3: 5, och
då han liksom Salomo bad “om ett lydaktigt hjerta, att han må
döma ditt folk och förstå hvad godt och ondt är“, så undfick han,
enligt egen utsago, “liksom Salomo, det som omröres uti 1 Kon.
3: 12. Det skall min lefnadshistoria så väl som allt det som går
fram efter skrifterna vittna intill domedag och sedan i evighet“.

Strax efter midsommar gjorde Erik Jansson sin tredje resa
till Helsingland. Denna gång tog han vägen genom Ofvansjö och
västra Gestrikland samt besökte Hanebo socken i Helsingland.
Hans försök buro dock ringa frukter, dels därigenom att
komminister Fillman i Hamrånge genom bref hade varnat prästerskapet i

’) Se om henne och hennes bror målaren Albert Blombergsson, E. J.
sid. 86—92.

?) U. H. Nysätra och Österunda, U. E. 1843 sid. 45.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:51:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/erikjansis/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free