- Project Runeberg -  Erik-Jansismens historia /
43

(1900) [MARC] Author: Emil Herlenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HRÖr

“ännu kvar sina böcker; att de hade hemliga brister, som gjorde
benämningen syndare på dem tillämplig, hvarföre ock
syndabekännelsen är tjänlig och nödig. Till sist afslutades samtalen med
löftet: “vi Iofve att icke fara omkring och sammankalla till
andaktsöfningar, men om grannar, vänner eller fränder hos oss
gästa, vilja vi icke därigenom vara hindrade att medelst bön och
sång samt bibelns läsning och förklaring söka uppbygga oss och
dem som med oss äro; likaså, om vi skola gästa hos någon annan;
dock -utlofva vi att icke göra detta under den allmänna
gudstjänsten“.

Vid förhöret ådagalade de samma försiktighet och inlämnade
två skriftliga anföranden, som de med Henschens hjälp uppsatt,
och hvari de i det ena klagade öfver, att de af prosten Scherdin
blifvit uteslutna från nattvarden, utan att han vidtagit föregående
i lag föreskrifna varningsgrader: “han hade endast med hårda ord
och tillvitelser -mot ’dem utfarit, så att äfven deras vedersakare
tyckt det gått för långt“. Det andra anförandet innehöll en kort
framställning af de omtvistade punkterna i deras troslära och var
hållet i alltigenom medgörlig ton’). Domkapitlet resolverade, att
bröderna Olsson, hvilka förklarat sig till alla delar öfverensstämma
med Augsburgiska bekännelsens 21 thetiska artiklar samt Uppsala
Mötes beslut af år 1593 och lika med evangeliskt-lutherska kyrkan
förkasta de missbruk, hvaremot bekännelsens öfriga antithetiska

!) T. ex. “Beträffande frågan om syndfrihet eller den pånyttfödde i
förening med Jesus stående människans förmåga att icke göra synd, så eburu
vi enligt Guds ord tro, att den verkligen är en Kristi lem (Rom: 12: 4—5, 1
Kor. 6: 15, Eph. 5: 30) och den Helige andes: tempel (1 Kor. 3: 17—19), i
hvilket Fadren och Sonen bo (Joh. 14: 23, Rom 8: 9) Samt således är inympad i
vinträdet Kristo (Joh. 15: 5) och med Fadren och Sonen, liksom de inbördes,
på det närmaste förenad (Joh. 17: 21, 23, 26) äfven enligt ordalydelsen i1 Joh.
3: 9 icke gör synd; förneka vi likväl ingalunda, att en sådan rättfärdiggjord
och pånyttfödd människa har brister och ofullkomligheter, hvilka genom en
daghetförnyelse och förvandling (Job ’ 29: 2072 Kor. f 16, Eph::4: 23, Kol. 3:
10, Rom. 12: 2) måste allt mer förminskas och i den mån de, genom
upplysning af den Helige anda vid betraktande af Guds ord blifva för den
pånyttfödde kände och uppenbare, böra ock medelst Kristi kraft i den pånyttföddes
hjärcsa kunna öfvervinnas. Om orden “syndfri eller syndlös“ således skola i
afseende å någon dödlig, om än pånyttfödd och i Gud lefvande människas
helgelse användas, måste de i öfverensstämmelse med nyss anförda språk
förklaras, så att orden icke tagas i samma ovilkorliga oeh absoluta mening,
som då de användas om Gud, inför hvars ansikte icke ens Hans helige
änglar äro rene, hvadan är klart att än mindre någon sådan fullkomlig renhet
kan tillskrifvas en i synd aflad och född människa om hon betraktas i och
för sig själf. Hennes egna jag, eller “köttet“ i biblisk mening är och förblir
syndfullt; men sedan den gamla människan är korsfäst och begrafven med
Kristo, på det: att syndakroppen skall om intet varda och hon icke därefter
skall tjäna synden, helst den som döder är, är rättfärdigad från synden etc.
(se hela 6:e kap. af Pauli bref till Rom.) så måste en sådan pånyttfödd
människa icke låta synden vidare vara väldig i sin dödliga lekamen, utan hon
h)hfve]: fri ifrån synden och helig på det sätt, att hon’med aposteln kan säga:
Jag lefver, dock icke nu jag, utan Kristus lefver i mig“.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:51:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/erikjansis/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free