- Project Runeberg -  Erik-Jansismens historia /
104

(1900) [MARC] Author: Emil Herlenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 104 —

talesätt var uttrycket “Gud bor i mörkret“ (1 Krön. 6: 1)!),
hvarmed de troligen velat antyda något saligt underbart, ehuru de
själfva ej kunde göra reda för, hvad det egentligen ville säga.
För öfrigt står Erik Jansson i fråga om uppfattningen af Guds
sinnelag på gammaltestamentlig grund. Gud är den stränge
domaren, som hårdt straffar sina fiender och gläder sig åt deras
undergång “).

Skapelsehistorien i Genesis tolkas af Erik Jansson allegoriskt.
Att jorden var öde och tom och mörker var på djupet, syftar derpå,
att “verlden har legat öde, släkte ifrån: släkte, tom ifrån allt
evangelii ljus, och iwörker var på djupet i alla människors hjertan“,
såsom ock Esaias uttrycker sig i 60: 3. Liksom Gud i skapelsens
stund framkallade ljus midt uti mörkret, så har ock Erik Jansson
kommit med det sanna ljuset; himmelens fäste, som skapades på
den andra dagen, afbildar den nya himmel, som har kommit genom
ordets predikan; jorden med all sin växtlighet afbildar
rättfärdighetens frukter, som uppgå för alla dem, som åstunda att vara lika
med den fruktbärande jorden; solens ljus liknas vid Guds barns
verksamhet, och “nattens lilla ljus“ är “en liknelse till alla, som
uti sin egen visdom regerar uti denna verldens mörker“ o. s. v.?).

I frågan om det ondas uppkomst anser Erik Jansson, att det
onda ej uppkommit genom affall från Gud, utan liksom Gud har
gjort såväl mörker som ljus, så har han skapat såväl det goda som
det onda, allt för att förhärliga sig själt. “Alla vilddjur och
obehagliga fåglar äro en afbild uppå de människor, som Hes. 22 och
Matth. 23 kap. omrörer. Men de måste likväl uti all sin
verksamhet tjena Guds barn och förhärliga Guds sak“ ?), Då
människan Adam skapades på den sjette dagen, var han man och kvinna
i en person, i ett kött. Men sedan afskildes kvinnan från mannen,
“på det de skulle kunna föröka sig efter Guds vilja“?).
Predestinationsläran tillbakavisas. “Guds kärlek kan icke tvinga någon
själ “att fly till hans nådefulla vård eller salighet, utan alla äro

lif uti sig, eller uppå dess uppenbarelse på vårt dödliga kött, igenom korset“;
o. S. v. En viss dragning åt pantheismen märkes åtskilliga gånger, såsom i
det nyss anförda yttrandet om den Helige Ande och på flere andra ställen,
t. ex. Kat. 76 fr., där det heter: “Han uppfyller allting med all sin eviga
fullkomlighet och är likasom en pärla, som ingen kan taga eller omfatta till sin
egendom, utan att omfatta henne helt och hållet“ o. s. v.

1] Kat. 38 fr. Erik Janssons sändebref (bil. II) m. 1 st.

?) Psalm B. 13: 11, 17: 10. Erik Janssons afskedspsalm v. 6 (Hallsén a.
a. sid. 36). Några ord till Guds församling, 6:te punkten.

3) Kat. 78—84 fr.
2) Kat. 84—85 fr.

5) Kat. 38—89 fr. Detta påminner, om Böhme och är troligen äfven

hämtadt från honom. Ännu 1849 fanns i Långbyn i Forssa handskrifna
öfversättningar af Böhme, hvilka utgjort enskilda läsares uppbyggelseskrifter,
(Landgren: Om de antin. rörelserna, sid. 328, noten).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:51:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/erikjansis/0112.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free