- Project Runeberg -  Erik-Jansismens historia /
106

(1900) [MARC] Author: Emil Herlenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 106 —

talade dem med sitt lidande och sin död. “Våra synder äro
inknutna i svetteduken, som Jesus lämnade i grafven“, var ett
allmänt antaget talesätt bland Erik-Jansarne.

För att blifva delaktig af denna Kristi förtjänst fordras från
människans sida endast tron, hvars begrepp dock ej närmare
bestämmes. I likhet med metodisterna, anser Erik Jansson att hela
omvändelseverket är utan grader och ej successivt utan
ögonblickhgt Väckelse, upplysnmg och ånger behöftfva ej föregå, utan tron,

tsom är lätt att vinna“, är fullt tillräcklig. Däremot följa
upplysning och ånger efter tr0111) Den människa, som fattat sin
frälsare med tron, är absolut syndfri, icke blott så, att synderna äro
henne förlåtna och Kristi rättfärdighet henne tillegnad som vore
det hennes egen, utan synden i sin helhet är borttagen eller med
rötter uppryckt, så att ej det minsta syndens frö. finnes kvar.
Härmed äro vi inne på hufvuddogmen af Erik Janssons lära,
hvilken sats kan betraktas som ett drifvande af den lutherska
rättfärdiggörelseläran in absurdum, och som rättfärdiggörelselärans
yttersta vänster. Romerska katolicismen sätter människans
rättfärdiggörelse genom Kristus såsom en den gudomliga nådens fort- :
skridande verksamhet inom människan, så att hon 1 mån af sin
sedliga fullkomning varder allt mera rättfärdiggjord inför Gud och
kan äfven hinna här i lifvet den fullkomlighet, att hon
öfverflödar i goda verk. <Protestantismen finner den Heliga skrifts lära
icke öfverensstämmande med denna bekännelse. Människan kan
icke vara i gemenskap med Gud utan att vara helt rättfärdig;
men hennes medskapade rättfärdighet är förlorad, och den genom
nya födelsen förnyade andliga människan är ej fullt vunnen,
emedan syndens makt ej är fullt öfvervunnen. Men tron är Guds
gemenskap, och i och genom denna är människan fullkomlig
genom Kristi henne tillräknade rättfärdighet, och denna lefvande
tro bär frukt i lefvernets till allt större fullkomlighet fortskridande
helgelse och i förening därmed tillväxande vishet och salighet, till
dess allt varder fullkomnadt genom segern öfver döden i den
troendes död. Med godkännandet af protestantismens grundsats att
tron allena är rättfärdiggörelsens grund och medel; vill
metodismen förena den satsen, att människan inom detta lifvet kan uppnå
den fullkomlighet i lefvernets helgelse, att det onda icke mera
låder vid henne. Erik-Jansismen går ännu ett steg längre, så att
människan i samma ogonbhck hon har den rätta tron också är
helgad och fullkomnad, så att i allt hvad hon tänker, talar eller
gör, icke mera finnes någon synd. Den lutherska kyrkan lät: tro
på syndaförlåtelse genom Kristus, så äro ock synderna dig
förlåtna. Nå väl, menar Erik Jansson, tro också att själfva
benägenheten till synd är borttagen, att helgelsen är fullbordad, så är ock

ty D. D. 1845,7 18 Nov. Kat:Inl 21—=22 fr. : Såsom bevis på, anl, oon
utan foregangen upp]ysnmo och ånger är tillräcklig, anföres Ap. Gärn, 15:-8—
11 och Rom. 4.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:51:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/erikjansis/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free