- Project Runeberg -  Erik-Jansismens historia /
108

(1900) [MARC] Author: Emil Herlenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 108 —

En egendomlig tolkning har Erik Jansson af ordet: “Kristus
är kommen 1 köttet“ (1 Joh. 4: 2) och liknande utsagor (t. ex. Joh.
I; D Tim. 3: 16;Ebr: 2:; 14),.; IDänrmed imenar hannraktstrud
med sammanhanget, att Kristus har kommit i hvar och en af de
trognas kött. Däraf följer, att 1 de trognas kött kan ej bo något
syndigt, ty Kristus och Belial kunna ej förlikas. Sådana ställen
ater, som Rom. 7, 1 Joh. 1: 8—10, 5: 16, 1-:Komn.!8: 46 1O7dspri20:
J, Rom. 3: 19 “dels omrörer dem, som äro döde i öfverträdelser
och synder, och dels omtalar deras lif, som jJämlikt Gal. 5 har
mistat Kristum för sin strid med kött och blod“»)

Visserligen bedes uti femte bönen i Fader vår: “förlåt oss
våra skulder“, men “Jesus bad sjelf denna heliga bön, och det
oaktadt han var lika ren som sin himmelske Fader sjelf från alla
brott och skulder. Och dessutom hörer Gud icke syndare, utan
den som är rättfärdig, honom hörer han; och därför skole vi, som
äro fullkomlige, såsom vår himmelske Pader fullkomlig är, bedja
för vår nästa eller för dem, som äro igenlefda, att deras skulder
skall förlåtas, såsom vi ock förlåte dem oss skyldige äro; d. ä. vi
kan icke annat än förlåta dem, som stå i skuld inför Gud, som uti
oss är, och därutaf måste Gud förlåta alla skulder, som vi liksom
Jesus Kristus sjelf tager på oss, såsom vore de våra egna brott’“?).

Skulle dock någon ej alldeles våga lita på alla dessa utsagor
med tanke på andra Skriftens språk, som ej passa in med de
dragna slutsatserna, eller skulle tycka med sig själf, att
benägenheten till att synda ändå i någon mån finnes kvar, så gäller det
att som Abraham tro, där intet hopp är (Rom. 4: 18).. Den som
annorlunda tror, han förringar Kristus, hvilken, “liksom en konung,
när han befallar sina undersåtare, att göra det han gärna vill,
äfven gifver dem medel i händerna, att fullgöra all hans vilja, och
om han befaller, att hans närmsta vän skall klädas i en lika skrud,
hvari han själf är klädd, så är han äfven mäktig att fullgöra det
han befaller“ ?). Således, den som tror, att han har synd, han har
det ock, men den som tror, att han är utan, han är ock utan.

Af det sagda framgår, att Erik Jansson anser de trogna
fullkomliga“) (Matth. 5: 48), och de känna ingen syndig lusta, ingen

!) Ett ord i sinom tid, sid. 7. Hvad angår Rom. 7, så finnes i Erik
Janssons själfbiografi en predikan öfver detta ämne, hållen i Enånger, Njutånger
och Hudiksvall.

?) Kat. 111 fr. Under en predikan i Trogsta (Mars 1844) uttalade sig
Erik Jansson utförligt härom. ;

2?) Ett ord i sinom tid, sid. 8.
+) Jfr Erik Janssons psalmbok 5: 12, 14:

Ljus och fullkomlighet jag har;
Ty Guds fullkomlighet jag eger.
Jag är fullkomlig som min Far,
Hvaraf jag evig sanning säger.
Med Jesus uppå Fadrens hand
Jag råder öfver alla land.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:51:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/erikjansis/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free