- Project Runeberg -  Erik-Jansismens historia /
109

(1900) [MARC] Author: Emil Herlenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 109 —

benägenhet till det onda, ingen frestelse eller någon strid med
något ondt hos dem själfva, utan en oafbruten frid och fröjd i den
Helige anda’!) (Phil. 4: 4 1 Thess. 5: 16). Vår gamla människa är
korsfäst med Kristo (Rom. 6: 6) heter det; då en människa är
korsfäst, är hon död, sammalunda med den gamla människan. —
För att kunna hålla fast vid denna åsikt om de trognas
fullkomlighet måste Erik-Jansarne tillgripa sådana åtgärder som att
lögnen försvaras med åberopande af Moses och Aron (2: Mos. 5: 1—3),
flläralkanm C Mos. “ 12: 10 följ), Jakob (T Mos.: 27), Rahab(Jös: 2.
Ebr. 11: 31), Tobias ängel (Tob. 5: 7); bitterhet och vrede få namn
ar nt (Ps. 18: 27) o. s. v. Vidare ursäktade de sig ofta med att
säga: “Det gör detsamma, hvad köttet gör; det är allt fullgjordt“.

Troende föräldrar afla utan synd födda barn, och dessa barn
blifva en “helig säd“, delaktiga af och inneslutna i Kristi kärlek
redan här på jorden“).

Likväl kan ingen i detta lifvet nå en sådan fullkomlighet, att
han ej åter kan falla?), och de troende blifva alltjämt frestade, ehuru
frestelserna, liksom hos Adam och Eva, blott komma utifrån. Det
bevis, som härvid anföres, är Eph. 6: 12: “Vi hafva icke en strid
med kött och blod“ — nämligen med vårt eget kött och blod —
“utan emot furstligheterna, mot myndigheterna, mot världshärskarne
i denna mörkrets värld“. (De följande orden uteslutas). Därom,
säga Erik-Jansarne, bär hela vårt lif vittne. Jak. 1: 14 tillämpas
blott på de otrogne. Men ej blott “världen“ erkänna de kunna fresta
dem, utan djäfvulen går omkring som ett rytande lejon och söker
hvem han uppsluka må, och Gud kan ej binda det han förut
förkunnat frihet “), utan hvar och en eger frihet att liksom Esau
förakta sin förstfödslorätt eller, såsom Loths hustru, se sig tillbaka»).
De trogna måste för den skull bedja och icke förtröttas samt ropa
till den himmelske Fadren dag och natt!), ty “den som icke genast
med trons böneljud kastar satans glödande skott eller skråkula ur
vägen, han ger satan tillfälle att bana ytterligare väg, och den

Fullkomlig är jag som Gud är,
Hans Faders lif jag i mig eger;
Den kropp jag här förgänglig bär,
Gör allt som hör till I%risti seger,
Till dess den stund jag dödas skall,
Då står jag fri från dödsens fall.

WEkanrsetTrPs) b 88 Htt ord i sinom tid, sid. 12.
2) Kat. 196 fr.

“) Här anför Erik Jansson Aug. Bek. 12 art. “då nämligen på ordet
kunna lägges tillbörlig vikt“ (F. D. 11 Okt. 1845).

SjrKat. 69 fr.
SRat: Inl; 28 fr.

2 Kat. 114. Särskild vigt lägges vid huslig andakt. (Några ord till Gud?
församling. 3:dje och 4:de punkten).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:51:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/erikjansis/0117.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free