- Project Runeberg -  Erik-Jansismens historia /
121

(1900) [MARC] Author: Emil Herlenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 121 —

beklädda, som tro Jesu uppståndelses kraft, och hans sittande på
Guds högra hand, hvarigenom Gud sjelf, med sin anda blifver i
vårt kött genom tron på Jesu frukt af hans uppenbarelse 1 köttet,
som är att hafva hans lif lefvande i oss; häraf se vi Gud dömer
rätt 1 Hesekiels 33 Cap. 12 v., att den rättfärdige icke kan lefva
om han syndar, det är, som Johannes säger 1 sin första Epistels 3
Cap., att den som är född af Gud kan icke synda, m. m.

Härvid böre vi nu märka, först, att detta tros lif, endast
bekommes. efter som epistelns 4:de och i synnerhet 10 Cap. till de
Romare beskrifver, huru vi utan gerningar varda rättfärdiga, som
öfverensstämmer med att Guds ord, och i synnerhet Episteln till
de Epheser, der det heter, att af nåden äre ni frälsta; men här
bör märkas hvad som följer, att vi äro Guds värk, skapade i
Christo Jesu till goda gerningar, m. m. består vår berömmelse i
Guds kratt och makt, som icke är för kort att rena oss, som han
sjelf är ren o. s. v. För det andra, när nu Gud står vid sitt löfte,
att han förmår bevara oss 1 sin härlighet som han har tagit oss
till sig, för att sköta oss, som ett ler i krukomakarens hand, utan
synd till alla goda gärningar skickliga; så har Gud icke bundit
oss vid sig, då vi tro det som Apostelen säger (öfverensstämmande
med allt Guds ord) 1 Episteln till de Romare i det 5:te och 6:te
Cap., nemligen, att qvinnans säd är mer än mäcktig att
söndertrampa ormens hufvud; ty det arf vi ega i Christo, är större än
det vi ärfde i Adam, m. m. Men nu, som sagt är, bandt icke
Gud Adam i paradiset, utan lemnade honom frihet, genom det
ordet du, att få välja lif eller död; så ock den som Gud har efter
sitt löfte, inblåst sin anda uti, såsom i Adam, det är genom ny
födelse, återfått det lif som Adam mistadt; han kan åter som
Adam af samma djedfla list blifva bedragen att göra det ondt är,
som i Hesekiels 33 Cap. står, att då skall hans förra rättfärdighet
icke påtänkt vara m. m. Häraf se vi att rätta tillbedjare icke
kunna annat än tillbedja i anda och sanning altid, att de som
fRuktibära måtte altid:rensas: a .Guds makt, så att de mer och
mer frukt bära, och förklaras i Guds sons belätes ljus, ifrån den
denna klarheten till den andra, då de lefva af tron, och gå af troi
tro altid; ty utom detta kunna vi icke stå faste intill endan; men
den som icke undandrager sig trons lif och saliga frid och fröjd i
den heliga anda, han frälsar sig och andra, då han lyder Guds
röst 1 ordet och i synnerhet i 14:de Cap. i Epist. till de Corientier,
der en hvar blir uppmanad att bedja i trone, om prophetsians
gåfva, för att vara viss genom andans vittnesbörd, att det ena
bibelordet gifver ljus till ett annat, församlingen till förbättring
OrIsSi v. Enfver då ordet en viss röst ifrån sig, så att det blifver en
lifslukt för dem som tro, men en dödslukt för dem som icke tro.
Till ett slut bekänner jag äfven att jag är viss i mitt simne af Guds
rika nåd, att jag af tron på Guds löften är sammansmält med den
kärlek som Jesus säger skall vara i och öfver dem som äro ett
hjerta och en själ, hvarom han sjelf beder iJoh. 17:de Cap. hvaraf
följer att jag är sänd, efter som Jesus sjelf säger, att vi äro sände

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:51:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/erikjansis/0129.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free