- Project Runeberg -  Eristiska blad /
42

(1852) [MARC] Author: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

blefve hos det ändliga fiubjectet1). Detta föreställningssätt
synes ej sakna all grand hos Hbgbl sjelf, då han t. ex.
säger, att det substantiella är i sig evigt och nödvändigt och
skall också till ett sådant produceras af mig i formell
mening«; att, ehuruväl vi tyckas bora börja med Gud såsom
ooocret, hans coocreta innehåll dock för tänkandet skall ut-r
vecklas2) — hvarvid tnan kunde antaga, att detta tänkande
vore det ändliga3), o. s. v.

Hafva vi hittills sysselsatt oss med betragtelser öfver,
huruledes »det ändliga medvetandet«, genom Hegels system,
»har upphört att vara ändligt«, så sammanfaller granskningen
af nyss anförda tolkning af philosophiens förhållande till
Gudomligheten i sjelfva verket med framställningen af, huruledes,
genom nyssnämnda det ändliga sjelfmedvetandets metamorphos,
»det oändliga sjelfmedvetandet fått en verklighet, hvilken det
förut saknade«. — På otaliga ställen kallar Hbqbl philosophien och
religionen (hvaraf den förra endast utgör’den högsta och
adae-quata formen)4) för Entwickelung, Bewusstsein,
Selbstbewusst-gein, o. s. v. Gottes eller des Absoluten: äro nu, (vi kunna
på detta sätt uttrycka den hypothes, med hvars granskning vi
äro sysselsatta) äro dessa genitiver, enligt Hegels mening, att
fatta såsom objectiva, så att nyssanförda uttryck, om ock
något hårdraget, skulle betyda en utveckling o. s. v. ej hos Gud,
utan cm eller till Gud? Eller, när det heter, att endast i
och genom naturen, higtorion, den tänkande anden och den
menskliga personen är Gud ande och persolighet *): ega sådane
uttryck hos Hbgbl blott den betydelse, att det Absoluta ej
är hvad det är utan sina concreta bestämningar, att det är
cöncret*)? Väl må jag erkänna, att mig synas dessa frågor
här öfverflödiga och i den föregående framställningen redan på
förhand besvarade. Hvilket detta svar skall blifva, bör otve-

1) Jfr. Mag. Bobelius p. m, st, sidd. 28—29, m. fl. 2) Se af Mag*

Boreljus p. a. st, sid. 28, citt, st, ur Hegel. 3) Jfr. Mag. Borelius p, a.

st, sid. 88, 4) Jtelts Phil. 1, sidd. 65, 65, 150.

5) För att slippa att upprepa samina citater anhålla vi, att få upp-

skjtita verifikationen af dessa yttranden till följande noter, der vi ej skola

blifva skyldiga beviset för deras verklighet hos Hegel.

6) Mag. Borelius p* «. st. sidd* 44 init,9 46,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:51:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eristiska/0048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free