- Project Runeberg -  Eristiska blad /
56

(1852) [MARC] Author: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dock, äfven om vi, med Mag. Boiblhjs, lemna förklaringen af
denna derbän, samt vidare antaga, att, äfven sedan tingens
verklighet är borta, likväl något af dem återstår, sä frågas,
huru detta skall tänkas utan motsägelse, eller m. a. o. pä
hvad sätt »alla motsägelser äro lösta i Gud«? Detta, menar
Mag. Borelius, är omöjligt, att »genom en definition« (d. v. s.
pä begreppsmessigt sätt) angifva1); och ehuru han gör ett
försök dertill genom framkastande af det hysteron-proteron, att
del motsägandes (eller ändligas) motsägelser häfvas, om
mem-bra disjuncta förenas till enhet2), och sålunda, liksom Hegbl,
förblandar motsägelsens affirmerande med dess-lösning3); sä slu~
tar han dock med att lemna det egentliga svaret ål »den in^
tellectuella åskådningen«4) — Der hafva vi således resultatet!
Att fatta Gud såsom concret, samt i och med detsamma kunna
förklara den ändliga ver Iden var philosophiens problem, och att
i Gud sätta det ändliga var, såvida philosophien ej skulle
förfalla i dualism och atheism samtidigt, det nödvändiga villkoret
för detta problems lösning5). Likväl — ej för att förklara
de verkliga tingen — de, som skulle förklaras, — ty sin
realitet förlora dessa såsnart de refereras till Gud*). Men icke
heller, för att begripa deras »idealitet« (i Gud); ty val låter
sig inses, att de i Gud äro till pä helt »annat sätt« än såsom
motsägande, ändliga och verkliga, men hvilket sätt detta är
kan deremot icke begripas eller »definieras« (d. v. s. bestäm-*
mas): det är obegripligt således, och kan blott åskådas.
Slutligen — icke heller för att begripa Gud, ty att veta hvad
han är utan sina bestämningar och när man ej vet dem är
omöjligt7). — Hvad som sedan återstår och som skall rädda
vetenskapen från atheism och scepticism — lemnar jag derhän.

Mag. Borelius befinner sig på samma linea med den é.
k. högra sidan af den Hegelska scholan; han har derföre råkat

1) P- a. ¡¡t. sid. 41 init. 2) P. *. st. sid. 40 fin. 3) Jfr. Om Pan-

theisnien sid. 66. i) P. a. st. sid. 41 init. 5) P. «. st. sidd. 20, Z3}

40, m. fl. ti) P. 0. st. sid. 41. 7) P. *. st. sidd. 36 init.9 44 init.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:51:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eristiska/0062.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free