- Project Runeberg -  Eskimålif /
183

(1891) [MARC] [MARC] Author: Fridtjof Nansen Translator: Ernst Lundquist With: Otto Sinding - Tema: Greenland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 13. Religiösa föreställningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RELIGIÖSA FÖRESTÄLLNINGAR.

183

vudmisstag öfverallt, och på dessa misstag äro
religionerna byggda. Men vid sidan däraf ha påtagligen vissa
bestämda religiösa föreställningar bildat sig på särskilda
ställen och ha som de vandrande sägnerna och
äfven-tyren utbredt sig till alla jordens folkslag. Att detta har
kunnat ske hos så af söndrade stammar som den
eskimåi-ska, skall längre fram anföras många talande bevis för.

Den eskimåiska tron i Grönland är af stort intresse,
så väl i och för sig som till belysning af flera af de
ofvan berörda spörsmålen.

Denna tro är så primitiv, att det förefaller mig
tvifvelaktigt, om den förtjänar namn af religion. Där
finnas många sägner och mycken öfvertro, men
alltsamman saknar fast och klar form, begreppen om det
öfver-naturliga växla efter individerna, och det hela gör intryck
af att vara en religion i görningen, en massa spridda
och fantastiska intryck, som ännu icke ha samlat sig till
någon afslutad världsåskådning. Just en sådan
ståndpunkt som vi måste antaga att alla religioner en gång
ha genomgått och utvecklat sig ifrån.

En märklig omständighet med de grönländska
sägnerna är den, att de mer än de flesta andra folks
kunna säkert påvisas till en del ha historiskt ursprung
eller åtminstone anledning.

Naturen ha grönländarne ursprungligen, liksom alla
’ primitiva folk, tänkt sig som besjälad; hvarje ting —
som t. ex. stenar, bärg, redskap o. s. v. — har sin
inneboende själ. Vi finna fortfarande spår af denna tro hos
dem, så t. ex. tro de, att redskapen, vapnen och kläderna
ha själar, hvilka följa den aflidne på hans vandring
till de dödes land, och därför lägga de hans redskap vid
hans graf, så att de måtte multna där och deras själ
bli fri.

Efterhand har emellertid denna tro på narturfolkens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Apr 16 17:12:02 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eskimalif/0221.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free