- Project Runeberg -  Eskimålif /
185

(1891) [MARC] [MARC] Author: Fridtjof Nansen Translator: Ernst Lundquist With: Otto Sinding - Tema: Greenland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 13. Religiösa föreställningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RELIGIÖSA FÖRESTÄLLNINGAR.

185

nas, alldeles som om de vore utan senor och ben.»1 På
ostkusten anse de, att den är helt liten, icke större än
en hand eller ett finger.

Grönländarnes ord för själ är tarnik (eller tarnek);
detta liknar starkt ordet tarrak, som betyder skugga, och
jag anser det icke för tvifvelaktigt, att det ursprungligen
har varit samma ord, i det eskimåen utan vidare har
ansett själ och skugga för ett och det samma och helt
naturligt användt samma ord om bägge.2 Detta är i full
öfverensstämmelse med livad vi finna hos andra folk.
Fidji-invånaren kallar t. ex. skuggan för sin mörka själ,
som lämnar honom om natten; hans ljusa själ är
spegelbilden. Att lägga märke till är att tarrak på grönländska
betyder både skugga och spegelbild och att det
ursprungliga ordet för själ alltså liar betecknat alla dessa tre saker.

Enligt Cranz3 anse några grönländare, att
människan har två själar: skuggan och andedräkten. Detta
står, som vi ofvan ha sett, i märkvärdig
öfverensstämmelse med den utbredda tron på själens dualism, som
än består i skugga och spegelbild, än i skugga och ande
och hvarifrån väl också vårt särskiljande af själ och
ande härleder sig.

Det synes emellertid, som 0111 den mest utbredda
troil på Egedes och Cranz’s tid var, att själen närmast
hade förbindelse med andedräkten. Angekoken blåste
t. ex. på den sjuke han skulle böta eller som han skulle
ge en ny själ.

1 Om själens beskaffenhet se också Paul Egede: Eft. om Grønl.
sid. 149 och Cranz: Historie vom Grønl. sid. 258.

2 Paul Egede säger i Efterretninger om Grønland sid. 126
uttryckligen, att de infödda icke veta skilnad på tarrak och tarnek (eller
tarnik), och han använder bägge orden om hvarandra. Se också samma
bok sidan 92.

3 Historie vom Grønland, sid. 257.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Apr 16 17:12:02 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eskimalif/0223.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free