- Project Runeberg -  Eskimoliv /
229

(1891) [MARC] [MARC] Author: Fridtjof Nansen With: Otto Sinding - Tema: Greenland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XIII. Religiøse forestillinger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RELIGIØSE FORESTILLINGER.

iqi

anerne, ligesaa, at de har hundeben eller
hundeansigter, som vel skyldes indianernes forestilling, at de
stammer fra en hund (se side 233).x) Isserkat, dem
som blinker paalangs, kan vel oprindelig ha været
indianerstammer med udpræget skjæve eller eiendommelige øine;
saadanne er udtrykkelig beskrevne af reisende. Her har
vi altsaa overnaturlige eller mytiske væsener, som
paa-tagelig har historisk oprindelse. Sagnene om kampe med
dem o. J. har sikkert ogsaa til en vis grad historiske
begivenheder til grund. Det er paa samme vis, som vel
de klassiske folk har kjendt sine mytiske folkefærd.2)
Væsener af eiendommelig art er kiviüit (flt. af kiv i tok).
Disse har engang været almindelige mennesker, som
imidlertid af en eller anden ofte ubetydelig grund er
komne paa kant med sin familie eller sine husfæller eller
har følt sig forurettede af dem, og som derfor har forladt
menneskene og har flygtet tilfjelds eller ind i landet, hvor
de fra den tid aflever alene og ernærer sig af dyr, som de
fanger uden almindelige vaaben bare ved at kaste med stene,
hvori de opnaar stor færdighed. Saalænge kivitoken har været
en kortere tid borte, staar det endnu i hans magt at vende
hjem, men lyder han ikke inden et vist antal dage den stemme,
som vækker længsel hjem, da mister han evnen til at vende
tilbage til menneskene; nogle mener, at dette først sker efter
et aar. Nu faar han overnaturlige egenskaber, han blir
saa hurtig tilbens, at han kan springe fra den ene fjeldtop til
den anden, han kan fange rensdyr uden vaaben, og alt,

*) Da sagn om hundemennesker er viden udbredt over jorden
(findes ogsaa hos grækerne), er der jo en mulighed for, at eskimoerne
har faat det andenstedsfra og saa har anvendt det paa indianerne, som
de vidste stammede fra en hund.

2j Sml. Tobler: «Ueber sagenhafte Völker des Altertums etc.», i
Zeitschrift der Völkerpsychologie bd. 18 (1888), side 225 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Apr 16 17:02:48 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eskimoliv/0239.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free