- Project Runeberg -  Om den etiska seden /
19

(1897) [MARC] Author: Carl Yngve Sahlin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om den etiska seden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

godt eller ändamålsenligt. Den bestar hennes organiserande
verksamhet, och genom denna ledas sinnliga krafter att verka
såsom hennes organer. Dermed är en ändamålsenlig eller
harmonisk verksamhet gifven. Till det harmoniska i verksamheten
hör frihet från motsättning och strid. Det utmärkande för en
harmonisk verksamhet är samstämmighet och frid. Härtill
fordras en viss grad af omedelbar och obruten kontinuitet. Till
skilnad frän handlingssättet kan derför den ändamålsenliga
verksamheten betecknas såsom ett lefnadssätt. Det pligtmässiga
handlingssättet uppfyller en fordran. Fordran har icke någon
betydelse utan en motsträfvighet. Det är striden mellan pligt och
böjelse, som träder fram i motsträfvigheten mot lagens fordran.
Pligtuppfyllelsen är en seger öfver böjelsen. I det ändamålsenliga
verksamhetssättet finna vi deremot det åsyftade framträda såsom
det goda, som genom sin godhet leder till verksamhetens
fulländning. Derför finnes hos verksamheten, så vida hon är
ändamålsenlig, en ostörd fortgång, hvilken hos sig har en högre grad
af kontinuitet och en dermed sammanhängande omedelbarhet och.
naturenlighet. Det är denna omedelbarhet och naturenlighet, som
gifver anledning att beteckna den ändamålsenliga verksamhetens
form såsom ett lefnadssätt och sålunda äfven säga opus morale
vara det från den sedliga viljan såsom det högsta goda utgående
lefnadssättet.

Man har alltså att betrakta dygden såsom ett idealt (på
sedlighetens idé riktadt) tänkesätt, pligten såsom ett rätt
handlingssätt och opus morale såsom ett harmoniskt lefnadssätt.
Genom dessa olika verksamhetssätt är den sedliga viljeyttringen
till sin form fullständigt bestämd. Det är lika omöjligt att tänka
sig något fjerde verksamhetssätt såsom hörande till den sedliga
viljeyttringens form som att vid sidan af grunden, lagen och
ändamålet uppställa någon till viljan såsom förmåga hörande
formbestämning. Likaså är ock den sedliga viljeyttringen till sin
form fullständigt bestämd genom sin grundbestämdhet,
lagbundenhet och ändamålsenlighet. Å andra sidan måste hvarje sedlig
viljeyttring vara bestämd genom alla de tre angifna
formbestämningarne. Ingen af dem kan saknas hos någon sedlig viljeyttring.
Hvarje sådan yttring innebär en verksamhet, genom hvilken sinnet
vänder sig inåt till den sedliga bestämningsgrunden och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:00:42 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/etiskased/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free