- Project Runeberg -  Ett år i Sverige /
36

(1864) [MARC] Author: Christian Didrik Forssell With: Anders Grafström, Johan Gustaf Sandberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Helsingland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Af Asalärans himmelska Gudomligheter gömma väl ännu folkets traditioner
några namn, men de fästa dock ej vid dem någon rätt lefvande föreställning. Thor,
nordens äldste Gud [1], åker ännu i åskan — thordönet — öfver himlen. Af
Westergötlands allmoge kallas han Go-far (God far eller Goas far) och i Wermland
heter sydvest eller den trakt på himmelen, hvarifrån åskan oftast om sommaren
höres, Thorshålan. Freijas spinnrock glimmar i constellation Orion på den nattliga
himmelen och Odins jagt kallas i Skåne vissa för allmogen obekanta ljud i luften,
som stundom höras i November och December månader, väckta sannolikt af
flyttfoglar. Äfven Balders namn är bevaradt i en blomma (Anthemis cotula), som
Skånska allmogen kallar Balderbrå — Balders ögonbryn. Dessa och många andra
benämningar bevisa väl på ett märkligt sätt Asa lärans fordna allmänlighet i Norden,
dock är det ej inom dennna krets, som numera den egentliga folktron har sin verld.
För Kristendomens ljus hafva himmelens alla mythbilder bleknat och försvunnit:
det är inom och vid jorden — genom så kallade lägre naturgudomligheter — som
en andeverld, till största delen okänd för Edda-läran och sannolikt äldre än den,
fortlefver i folkets vidskepliga föreställningar. Vi skola här i korthet framställa dess
hufvudbilder. De ordnas för detta ändamål bäst efter de särskildta rum de intaga
i trenne flockar: såsom bergandar, jordandar eller vattenandar.

Bergen äro, enligt nordiska folkmythen, de skönaste slott. Bergkonungen med
sin drottning thronar der i tyst högtidlighet. Någon gång hör den enslige vandraren
skratt derur; och mången natt synnerligen Julnatten, slår konungen opp hvalfdörrarna
till sina salar, upplysta af oräkneliga ljus och hvilande på höga guldpelare,


[1] Märkligt är det anseende, i hvilket denne Gud stod öfver hela Norden. I
Upsala tempel intog han medlersta rummet, som vill säga högsätet under
kämpaåldern; och vid kristendomens införande sökte hedningarna förmå Missionärerna att
erkänna honom för Gud jemte Christus. I poetiska Eddan vördas han af sjelfva
Loke (se Lokagläpsa). Inom Norden finnes ingen Thorsgraf, hvilket tyckes
bevisa att vid hans namn ej något historiskt minne är fästadt. Deremot dyrkades
han länge i tempel och i Sverge hafva flere sådana funnits. Ännu år 1130
förstördes ett Svenskt Thorstempel af Danska Prinsen Magnus (enligt Saxo Gram.).
Thorsångs kyrka, en af de äldsta i Dalarna, bär, med hans namn, äfven hans bild
inhuggen i kyrkmuren. Den anses af allmogen för väderspåman. Ännu är
Thorsdagen af stor betydelse vid besvärjningar.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:14:30 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ettarsverg/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free