- Project Runeberg -  Ett år i Sverige /
74

(1864) [MARC] Author: Christian Didrik Forssell With: Anders Grafström, Johan Gustaf Sandberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Blekinge

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

skifva, öfverdragen med rödt tyg. som sedan betäckes med det hvita hufvudklädet,
lagdt deröfver i veck, genom hvilka, der klädet är enkelt, den röda kullen
framlyser[1]. En annan utmärkelse hafva gifta hustrur i bruket att bära ringar.
Sådana nyttja aldrig flickor; till och med förlofvade endast efter första lysningen.
Genom sina perlband, halskedjor och bröstnålar taga de dock sin skada igen.
Flickornas sätt att kläda sig är i allmänhet utmärkt vackert. Den unga flickan
på pl. 34 är från trakten kring Ronneby. Hon vandrar just öfver bron, vid det
namnkunniga vattenfallet. Från de höga, branta klipporna nedstörtar det med
våldsam fart bakom henne. Hennes drägt visar i allmänhet ungdomens sommardrägt i
de flesta trakter af Blekinge. Det nätta och korta snörlifvet, merendels af svart
siden eller sammet med hvita siden- eller silfverband, sitter vid nedre kanten tätt
åt lifvet och gör derigenom den smarta och smala växten synlig, samt höjer
barmen. Klädseln tycks i allmänhet vara es blandning af stads- och bonddrägt,
hvilket i synnerhet omkring Ronneby är fallet. I aflägsnare trakter af Blekinge
är den, med bibehållande af de vackra formerna, likväl mera rent landtlig.
Hufvudbonaden, eller den så kallade walken, som flickan bär, hvilken vi aftecknat,
utmärker att hon antingen som brudpiga utgjort någon bruds hedersfölje, eller
varit för dagen ungfadder eller af någon annan högtidlig anledning tagit på sig den,
ty till vanlig söndagsdrägt hör den egentligen icke. Den brukas för öfrigt endast
af flickor och består af en vid skärm eller skifva, klädd med rödt kläde samt
öfver hela kullen med konstgjorda blommor. Kanten är af silfver. Vid håret
fästes den med band, hvilkas kanter äfven hafva inväfda silfvertrådar.

Flickorna nyttja håret utslaget, sedan det förut blifvit upplagdt i lockar eller
flätadt, om det ej af naturen är krusigt. Dessutom nedhänga från hufvudbonaden
tvenne eller flera band, merendels ljusröda, fördelta mellan lockarna. Nätta skor
med silfverspännen fullända den vackra klädseln. Hvilken skillnad röjer ej en
Blekingflickas och en Dalkullas drägt! Huru olika lefnadsvilkor och olika inflytande
från de högre stånden antydas icke i dem båda!


[1] Nästan så är bruket i vissa Dalsocknar. Hufvudklädet heter der ännu magd,
hvilket vi ofvanför anmärkt. Vi begagna tillfället att anmärka ordets
härledning. Den är sannolikt biblisk. I Pauli 1 bref till Corinth. 11 kap.
står: qvinnan skall hafva en makt på hufvudet. Deraf hafva Dalkullorna
troligen tagit sin magd.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:14:30 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ettarsverg/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free