- Project Runeberg -  Den europæiske litteratur i kulturhistoriske billeder /
218

(1896) [MARC] Author: Erik Lie
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

218

DE ITALIENSKE STORMESTERE. 218

sig evne til at komme gjennem livet, men ligesom
svinene fly hen, hvor de uden at arbeide kunne faa
noget at spise . .« Et andet sted siger digteren om
de tilstedeværende ti mennesker, at »ved at lytte til
en saadan historie troede de alle forvisst, at de havde
hørt et under, at nemlig en præst engang skulde have
handlet høimodig.«

Man ser, digteren sparer ikke paa krudtet. Om
nonnerne siger han: »Der gives virkelig mænd og
kvinder, der er saa taabelige, at de fuldt og fast tror,
at naar en ung pige først har faaet det hvide slør om
hovedet og den sorte kutte om skuldrene, hører hun
straks op at være kvinde og at føie de kvindelige
drifter, ret som om hun i det nu, hun var bleven nonne,
var bleven forvandlet til en sten.«

Digteren viser sig imidlertid ikke altid som den
skjældende og smældende fanatiker. Vistnok kalder
han hyppig bønner og kirkehymner som »Fader vor«
og digtet om den hellige Alexius eller den hellige
Bernhards klagesang ret og slet for noget »sniksnak«,
men den opmærksomme læser vil alligevel under en
flerhed af fortællingerne føie en alvorlig, religiøst
grublende aand. I den historie, der bærer titelen »De tre
ringe,« lader han en sultan ved navn Saladin spørge en
jøde, hvilken af de tre love han ansér for den sande, enten
den jødiske, den saracenske eller den kristelige. Jøden,
der en forsigtig mand, svarer med at fortælle en parabel
om tre ringe; deraf fortællingens navn. Men moralen
er denne: Gud har givet de tre folk hver sin lov.
Hvert af disse folk tror, at det har patent paa hans
sande bud og lov til efterlevelse; men hvilket, der
virkelig har det, derom er spørgsmaalet uafgjort.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:16:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurilitt/0232.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free