- Project Runeberg -  Den europæiske litteratur i kulturhistoriske billeder /
322

(1896) [MARC] Author: Erik Lie
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

322

REN AISSAN CENS MÆND. 322

Han er grundskudt i sin karakter; moralsk tait er han
et kadaver — et kadaver, der endnu vifter med
guldringe fra forna da’r paa sine fingre. Hans uendelig
vittigt og godmodigt udstyrede kjødbjerg af en person
er lige skrøbelig i De lystige koner som i Henrik IV.
Forskjellen er alene, at han viser sig mere stupid i det
første stykke end i det andet. Dog maa man erindre»
at De lystige koner helt igjennem er anlagt paa det
næsten grotesk burleske; og en farcedigtning hviler
ligefrem paa en mellem forfatter og publikum
stiltiende overenskomst om at se gjennem fingre med
en hel del opkonstrueret og urimelig usandsynlighed.
Det bør derhos ikke lades ude af betragtning, at
menneskenes børn aldrig er saa kortsynede og dumme og
lettroende, som naar de er eller indbilder sig at være
elskede eller forelskede. Da gaar de, som Falstaff,
med hellig tro gang paa gang i den samme snare.

Fraregnet denne hans tildels undskyldelige stupiditet
er de to Falstaffudgaver af samme støbning. Hvad
enten tyksakken optræder i det ene eller i det andet
stykke, saa er resultatet éns: figuren ligger paa begge
steder paa randen af det tragi-komiske, og den latter,
den vækker, har medlidenhedens slørede præg.

Gjennem Shakespeares lystspilverden gaar Falstaff
og hans lystige fæller som et støiende tog. Paa et par
mindre betydelige farcer nær er nemlig hans lystspil
noksaa lidet lystige. Vistnok finder man hist og her
en og anden komisk figur, men stykkerne som helhed
betragtet kan kun uegentlig betegnes som lystspil: der
er ikke fuld sol i dem; tidt nok er luften baade tung
og graa.

Vil man have et indblik i hans temperament under
den første halvdel af hans forfattervirksomhed, skal

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:16:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurilitt/0336.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free