- Project Runeberg -  Den europæiske litteratur i kulturhistoriske billeder /
372

(1896) [MARC] Author: Erik Lie
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

3 372

KLASSICISMEN I FRANKRIGE.

Fra nu af var Moliéres lykke gjort. Han stod
under kongens personlige protektion og havde faaet
fast fod i Paris. De komedier, som han forfattede og
bragte til opførelse, vandt Ludvig XIV’s høieste bifald, —
og naar majestæten nedlod sig til at le, saa taarerne
trillede, saa maatte ogsaa hele hoffet le, og de litterære
blaastrømper rundt om i salonerne vovede ikke andet
end ogsaa at trække paa smilebaandet. Men deres
undskyldende skuldertræk tilkjendegav noksom, at de
jo ikke ansaa dette komedianteri for at høre med i den
»store« digtning — den, som representeredes af Le
grrand Corneille.

Efter faa aars forløb benaadedes det Moliére’ske
selskab med titelen »Kongens trup« (La troupe du Roi).
Samtidig hermed fik den en aarlig understøttelse af
den kongelige kasse samt egen skuespilscene i Palais
Royal. Her antoges blandt andet Racines første
arbeider til opførelse, og Moliére skal paa de
forskjelligste maader have hjulpet den unge tragiker. Men
denne paaskjønnede ikke hjælpen; saasnart han havde
vundet lidt navn og berømmelse, indleverede han, som
vi har set, sine nye dramaer til theatret i Hotel de
Bourgogne, hvor det æsthetiske salonpublikun
applauderede til den . store ha-poesi.

Naturligvis var der en stor forskjel paa de
virkemidler, som de løse, rundt om i provinsen ambulerende,
skuespillertrupper kunde forføie over, og paa det
sceneudstyr, som de faste hovedstadstheatre eiede. Men
hvor primitivt var dog ikke ogsaa dette! Frankrige
under Ludvig XIV stod i denne henseende ikke over
Spanien paa Cervantes’ tid eller England paa
Shakespeares. Det Moliéreske theater i Palais Royal, som
senere skulde faa navn af La comédie française (nu

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:16:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurilitt/0386.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free