- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
14

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Alridge, Ira - Alt, Rudolf - Ancher, fru Anna - Ancher, Michael Peter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

afsluta de afbrutna teologiska studierna,
men att dramatiken trängde helt och
hållet ut teologien. I hvilket fall. som helst
lyckades A. få uppträda på mindre
scener, dels i London, dels i landsorten och
spelade Othello, hvarefter han visade sig
äfven i Macbeths och Shylocks roller och
väckte utomordentligt bifall.. Han
anstäldes derefter vid Covent Garden-teatern i
London. Sedermera reste han åter genom
England och företog en lång utflykt
genom en stor del af Europa. Han spelade
i Bruxelles, Köln, Berlin, Wien, Pesth
och på många flere ställen samt öfver allt
med stor framgång. Ehuru bördig från
annan verldsdel, måste han räknas som
en af Europas mest kända dramatiska
konstnärer. Hans konstnärskap
bedömdes mycket olika. Några funno deruti en
berättigad eld och kraft, andra beskylde
honom för osmakliga öfverdrifter. Ar 1857
besökte han Stockholm och uppträdde
som Othello på kungl. Stora-teatern samt
i scener nr "Köpmannen i Venedig". Död
den 7 augusti 1867 i polska staden Ladz.

Alt, Rudolf, österrikisk
aqvarellmålare, född 1812. Vid 16 års ålder gjorde
han med sin far, målaren Jakob A. (död
1872) en resa genom Tyrolen och öfre
Italien, som hos honom qvarlemnade de
lifligaste intryck och ingaf honom lusten
till större vandringar, hvarunder han 1833
för första gången såg Verona och
Venedig. Ar 1835 gjorde han sin första resa
till Rom och Neapel, hvarest bygnads
-verken som ock landskapsomgifningarna
erbjödo honom motiv till talrika
aqvareller, men äfven ännu mer stegrade hans
reslust. Ar 1840 uppehöll han sig i syn-1
nerhet i Dalmatien, hvars pittoreska
städer utgiorde glanspunkten i hans studier.
Sedan han 1852 gjort äfven en
Donauresa och målat en serie af Donauutsigter, I
for han för flere år till Böhmen och I
målade många slott derstädes i aqvarell.
Bland hans följande resor blef i
synnerhet den till Krim (1863) vigtig för honom.
Frukten af alla dessa vandringar var en
rikedom af aqvareller, i hvilka han
framställer landskap, utsigter af städer och I

I bygnader ut- och inifrån med ett sådan
mästerskap, att han deruti står
oöfver-träffad, men heller aldrig öfverskrider
gränsen för aqvarellmålning. Hvad som
framför allt utmärker honom, är hans
rena känsla för naturen och den
samvets-grannhet, hvarmed han återger alla
enskildheter. Likaså fulländad är hans
sanna, harmoniska kolorit och hans
lifliga figurstafiage. Af det stora antal af
hans aqvareller, som hoptals komma i
händerna på konsthandlare, hvilka
derigenom riktat sig, nämna vi några af de
mest framstående: klostergård i
Monre-ale, kust vid Neapel, hamn i Palermo,
Titusbågen i Rom, Vestas tempe1, Campo
Vaccino, brunn i Nurnberg, domerna i
Orvieto och Milano och det inre af
Marcuskyrkan i Venedig. Till hans få, i det
[ hela som konstverk obetydliga
oljefärgstaflor höra: Stephanskyrkan i Wien (1832)
| och utsigten öfver Giardini publici i
Venedig, m. m. Han är medlem af Wiens
akademi.

Ancher, fru Anna, dansk målarinna,
född Bröndum på Skagen i det
nordligaste Jylland 18 augusti 1859. Då hon tidigt
visade talang, blef hon sänd till
Köpenhamn och utvecklade sig der så hastigt, att
hon 1880 kunde utställa ett moget och
spirituel pastellporträtt och en mindre
oljetafla, af hvilka det förra blef inköpt af
Köpenhamns konstförening; under de
följande åren utstälde hon förträffliga
folklifsbilder från sin hembygd, utmärkta
genom idyllisk stämning, ypperlig färg samt
ett på en gång intagande och kraftigt
framställningssätt. Hennes hittills
förnämsta arbete förefans på vårutställningen
1883: "Två gamla, som plocka fiskmåsar";
äfven detta förvärfvades af
konstföreningen. 1880 ingick hon äktenskap med
målaren Michael Ancher, i förening med
hvilken hon 1883 utförde den intressanta
taflan: "Konstnärsparet, som vid
lampsken bedömer dagens arbete".

Ancher, Michael Peter, dansk
genremålare, är född på Bornholm 9 juni 1849.
Sin första ungdomstid tillbragte han som
skrifvarebiträde på ett kontor och var

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free