- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
25

(1887) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Baagöe, Carl Emil - Bache, Otto

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

framstående har han aldrig åstadkommit, men
hans vanligen små och anspråkslösa
taflor hafva likväl vunnit en icke ringa
publik både i hans hembygd och i utlandet.

Bache, Otto, framstående dansk
målare, är en köpmansson från Roskilde och
född den 21 aug. 1839. Sedan hans
föräldrar flyttat till Köpenhamn, kom han
i en ålder af blott tio år på
konstakademien och blef kort derefter elev af den
utmärkte Marstrand, af hvilken den
talangfulle begynnaren erhöll mången
fruktbärande påverkning. Inom akademien
gjorde Bache mycket hastiga framsteg
och vann redan 1856 och 1857 de båda
silfvermedaljerna; 1858 utstälde han sitt
första sjelfständiga arbete, ett porträtt,
och följande vår ett porträtt, ett landskap
och ett genrestycke. Intet af dessa
arbeten väckte något egentligt uppseende.
Först 1863 lyckades det den unge
konstnären att ådraga sig allmän
uppmärksamhet, samtidigt med att han visade sig inne
på den krets af ämnen, inom hvilken han
äfven senare skulle fira sina flesta och
skönaste triumfer. Under nämda år
utstälde han nämligen för första gången
som djurmålare, och för hans fyra
husdjur i en bondgård tillerkändes honom
det Neuhausenska penningepremiet; den
andra tafla, han samtidigt utstälde, "På
vägen till marknaden", blef af
konstföreningen i Köpenhamn vald att återgifvas
i radering som medlemsblad. Båda dessa
taflor voro liffulla och naturliga
kompositioner samt dessutom vitnesbörd om
synnerligen grundliga modellstudier, så väl
som om ovanlig förmåga att uppfatta det
karakteristiska hos förebilderna samt
återgifva det klart och enkelt. Äfven under
de närmast följande åren kommo
intressanta djurbilder, 1864 sålunda "En ältvagn
vid ett tegelbruk på Jutland", som
köptes till den kungliga tafvelsamlingen, och
1866 ett af konstnärens mest omtalta och
oftast reproducerade verk: "En
gräfsvinshund med hvalpar", samt en rad
mästerligt uppfattade och målade "Häst- och
hundporträtt". Samma år fick Bache
akademiens stora resstipendium och begaf
sig med detta till Paris, der han
uppehöll sig ett års tid och mottog en för
hela sin verksamhet afgörande
påverkning af den nyare franska konsten. Han
utvecklade sig här till en kolorist af hög
rang och förvärfvade sig en målerisk
teknik, som han i hemmet icke skulle haft
tillfälle att komma i besittning af. Redan
de första taflor, han hemsände från Paris,
"Kärrhästar", buro tydlig prägel af den
kraftiga utveckling, konstnären undergått.
I de 1868 utstälda djurtaflorna rådde en
kraft och en glans i färgen, en finhet och
ett djup i clair-obscuren och en bredd i
den måleriska framställningen, som
tillförsäkrar Bache rang bland sitt
fäderneslands mognaste och dugligaste
konstnärer. Efter att hafva fulländat sina
studier i Paris, begaf sig Bache till Italien;
i Florens målade han en ypperlig kopia
efter den Giorgione tillskrifna
porträttaflan "Konserten" och begaf sig derefter
till Rom, der han uppehöll sig nära ett
år; på våren 1868 styrde han kosan till
Neapel och Pompeji och målade der en
mängd studier. Samma år återvände han
hem, 1872 blef han medlem af akademien
och 1878 titulär professor.

Som redan antydt, är Bache först och
främst djurmålare och utmärker sig som
sådan genom framstående förmåga samt
sällsynt talang att redogöra för hvarje
djurs individualitet, så väl som ock
genom det lif, hvarmed han förstår att
karakterisera de olika ämnena. Bland hans
hit hörande arbeten kunna såsom
särdeles värdefulla nämnas: "Efter
vildsvinsjagten", som tillhör den kungliga
tafvelsamlingen, "Hundarne skola ha mat" och
"Ett koppel hästar utanför en krog",
målad 1879 och inköpt till konung Kristian
IX:s privatsamling. I alla dessa och
öfver hufvud i de flesta af Baches
förnämsta arbeten äro djuren skildrade i sitt
förhållande till menniskorna, och i
allmänhet är den situation, han framställer,
i sig sjelf af intresse som genremotiv;
stundom äro menniskorna hufvudfigurer.
Ofta har Bache också åstadkommit något
betydande som porträttmålare, såsom i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:06:20 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eurkonst/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free