- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
40

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bissen, Herman Vilhelm - Bissen, Kristian Gottlieb Vilhelm

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

att der vid konstakademien erhålla
undervisning. I början tänkte han på att
bli målare, och 1819 täflade han som
sådan för lilla guldmedaljen, dock utan att
vinna den; kort tid derefter bestämde
han sig afgjordt för bildhuggarkonsten,
och 1821 tillerkändes honom den mindre
guldmedaljen för reliefen "Josefs bröder
visa Jakob hans sons blodiga kjortel";
den stora fick han två år senare för
reliefen "Jairi dotter". Redan tidigare hade
han af regeringen erhållit beställning på
åtskilliga arbeten för den nyuppförda
slottskyrkan vid Kristiansborg; nu gafs
honom offentligt understöd till en resa.
och 1823 reste han från Danmark för att
efter någon tids vistelse i Tyskland hinna
till Rom på hösten 1824. I södern gick
det med Bissen, liksom det gått så
mången annan duglig konstnär i Rom, både
förr och senare: öfverväldigad af de starka
intrycken, kunde han icke komma riktigt
i gång med arbetet, och det lilla han fick
färdigt tillfredsstälde honom icke;
modellen till en bacchantinna förstörde han
sjelf, och först 1829 hade han ett verk
färdigt, "En blind gubbe med ett barn",
som i gipsafgjutning kunde ådraga sig
allmän uppmärksamhet och finna en
köpare. Något senare utförde han åtskilliga
värdefulla reliefer samt enstaka byster
och statyer, såsom den förträffliga bysten
af Thorvaldsen, hvilken nu pryder nya
utställningsbygnaden i Köpenhamnn; för
Thorvaldsen modellerade han efter
dennes skizz den kolossale Gutenberg. 1834
vände han hemåt och blef året derefter
upptagen som medlem af akademien på
grund af sin lilla figur: en valkyria. Kort
derefter utförde han för riddarsalen på
Kristiansborg en stor och vacker fris:
"Bacchus och Ceres, skänkande
menniskorna kulturens gåfvor", samt åtskilliga
porträttbilder, mest byster, likväl äfven en
så framstående staty som den af A. S.
Örsted. Ämnen från den klassiska mytologien
sysselsatte honom starkt under denna
period af hans lif; han utförde sålunda,
förutom en Venus, en Amor och en Psyche, de
två kolossalstatyerna Apollo och Minerva
för universitetets vestibul. Dessa verk
skaffade honom anseende såsom en af sitt
fäderneslands mest betydande konstnärer,
och under de följande åren ingingo
beställningar i mängd, äfven från utlandet.

Till de mest framstående arbeten,
Bissen utförde i Köpenhamn, höra flera
gestalter ur den grekiska sagoverlden,
såsom en Orestes, en Filoktet och en
Akilles, men förutom dessa, fulländade han
äfven ett betydligt antal stora
monumentala verk, mest efter offentlig beställning.
Bland dessa böra framhållas:
segermonumentet för slaget vid Fredericia, "Den
tappre landsoldat", Mosesstatyn framför
Frue Kirke i Köpenhamn, den sittande
Oehlenschläger vid kungl. teatern, H. C.
Örsteds staty för polytekniska skolan,
Fredrik den sjette för Fredriksbergs park,.
Tycho Brahe utanför observatoriet,
Tordenskjöld för platsen vid Holmens Kirke
och åtskilliga monument för Fredrik VII,
särskildt den kolossala ryttarstatyn
framför Kristiansborg.

1835 gifte sig Bissen och förlorade 1850
sin hustru, hvarefter han 1852 ingick nytt
äktenskap. Från 1840 var han professor
vid konstakademien. Han dog den 10
mars 1868.

Som konstnär hörde Bissen
ursprungligen tiirjden Thorvaldsenska skolan, och
i många af sina bästa verk står han
mästaren nära genom formernas adel och
klassiska skönhet. I flera af hans senare
arbeten gör sig dock en mera realistisk
riktning tydligt gällande. För
monumental verkan hade han en utpräglad känsla,
och de flesta af hans minnesmärken —
detta gäller dock icke om det största af
dem, Fredrik VII:s ryttarstaty —
utmärka sig genom ypperlig plastisk
hållning samt genom storhet och enkelhet i
linierna. Af byster har han efterlemnat
en nästan oöfverskådlig mängd, allt
igenom synnerligen liknande och
karakteristiskt uppfattade porträtt.

Bissen, Kristian Gottlieb Vilhelm,
dansk bildhuggare, är son af den
namnkunnige Herman Vilhelm Bissen och född
i Köpenhamn den 5 augusti 1836. Redan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free