- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
43

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bleibtreu, Georg - Bloch, Carl Heinrich

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

nationalgalleriet). Från tysk-franska
kriget hemtade han motiven till, bland
annat: Bairarne framför Paris, slutepisoden
vid Wörth, full af lif och koloristiskt
behag, den genom sin belysning pikanta
taflan: Moltkes sammankomst med
Wimpffen på qvällen efter slaget vid Sedan,
konung Wilhelm efter slaget vid
Gravelotte och den åter i karakteristiken högst
framstående: Napoleon på flykten efter
slaget vid Waterloo (1878). År 1880
fullbordade han två mästerliga bataljtaflor
ur tysk-franska kriget: den ena är det
angrepp, som tolfte sachsiska korpsen
ined det preussiska gardet företog på
aftonen den 18 aug. mot S:t Privat; den
andra, ännu mera dramatisk, är de
würtembergiska truppernas stormning mot
Fröschweiler på aftonen efter slaget vid
Wörth. B. innehar talrika medaljer och
är sedan 1869 medlem af akademien i
Berlin.

Bloch, Carl Heinrich, framstående
dansk målare, är född i Köpenhamn den
23 maj 1834 och son af en förmögen
köpman. Ursprungligen bestämdes han att
bli sjöofficer, men då han föll igenom
vid inträdesprofvet till kadettskolan, fick
han — som redan såsom liten gosse hade
visat talang för ritning — tillåtelse att
erhålla undervisning i konsten, och 15
år gammal blef han elev af
konstakademien. Här gjorde han hastiga framsteg,
och redan 1854, samma år som han
erhöll stora silfvermedaljen, kunde han på
Charlottenborg utställa en mindre
genretafla, scen i en bondstuga, som ådrog sig
en viss uppmärksamhet. Under de
följande åren utstälde han å nyo
folklifsbilder, bland dem ett så intressant arbete
som "En måltid", som utstäldes 1859 och
som konstföreningen lät återgifva i
kopparstick. Samma år fick han
resstipendium och begaf sig till Rom för att der
uppehålla sig i sex år. Från Italien
hemsände Bloch en mängd förträffliga
genretaflor, såsom "En fiskare från Sorrento",
det första arbete af honom, som inköptes
till statens samling, vidare det vemodigt
elegiska "Två munkar", men förutom
dessa utförde han äfven i Rom de första
af de verk, som gifva honom rang bland
nutidens mest betydande historiemålare.
1865 utstäldes hans stora "Simson hos
filistéerna", en gripande och storartad
komposition, utmärkt dessutom genom
sin djupt gående psykologiska skildring,
mindre lyckad deremot i rent måleriskt
och koloristiskt afseende. Följande år
visade han sig emellertid äfven såsom en
tekniker af hög rang, särskildt i det lika
så briljant målade som genom sin
kostliga humor fängslande "En romersk
gatubarberare", som förskaffade honom
utställningens hedersmedalj. Ännu mera
betydande var likväl den under samma
år utstälda "Jairi dotter", det första
arbete, hvari Bloch behandlade ett ämne
ur nya testamentet, en af den danska
konstens skönaste andaktstaflor; liksom
"Simson" förvärfvades äfven detta verk
för den kungliga tafvelsamlingen. 1865
fullbordades Blochs största och väl äfven
mest betydande historiemålning,
"Prometeus", som utfördes efter beställning af
kungen af Grekland. Inval till
medlemskap af akademien följde på detta
konstverk, ett genom sin djupa och
imponerande känsla lika gripande, som genom
hela sitt utförande mästerligt alster.
Följande år erhöll han från en privatman
den storartartade beställningen på 23
taflor ur Kristi historia för bönstolen på
Fredriksborg. Af dessa blefvo de flesta
utförda under loppet af de nästa 15 åren,
och samtidigt utvecklade Bloch — om
hvars lefnadsförhållanden det blott är att
tillägga, att han 1868 gifte sig med
fröken Alma Trepka, och att han 1871 fick
titel af professor — äfven på andra
omområden en storartad verksamhet.
Ypperliga altartaflor, såsom "Kristus ställer
fram det lilla barnet", kyrkan i Holbek,
"Christus Consolator", en svensk
landtkyrka, "Uppståndelsen", Jakobskyrkan i
Köpenhamn, o. s. v. utgingo från hans
atelier omvexlande med genremålningar,
gammaltestamentliga taflor, såsom
"Simson och Delila", och behandlingar af
verldsligt historiska ämnen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free