- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
66

(1887) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Calvi, Pietro - Camino, Guiseppe - Camphausen, Wilhelm - Cantzler, Axel Leopold - Capellaro, Charles Romain

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

undervisning vid akademien derstädes från år
1850 och deltog år 1859 i Garibaldis
frihetskrig. Senare utöfvade han
porträttbildhuggeri i Paris och Turin och
bosatte sig 1866 i Milano. Hans arbeten
vitna om en förträfflig teknik, men äro
ofta med sin slående realism beräknade
på yttre effekt, t. ex. en halffigur af
Othello i bystform; andra åter äro fulla
af behag och älsklighet. Han har utfört
flera dekorativa statyer för dômen i sin
fädernestad och för galleria Vittorio
Emanuele.

Camino, Guiseppe, italiensk
landskapsmålare, född 1819 i Turin,
studerade på egen hand utan lärare
landskapsmålning, deruti han utbildade sig endast
efter naturen och genom studiet af äldre
mästerverk. Sedan han lefvat flera år i
Rom och andra italienska städer, som
ock i Paris och London, bosatte han sig
1853 i Turin, der han 1854 blef professor
vid akademien. Af hans landskap med
storartad uppfattning nämnas såsom
framstående: urskogen, stormen i Campagnan,
Montblancs glacierer m. fl.

Camphausen, Wilhelm, en af de mest
framstående tyska batalj- och
soldatmålare, född 1818 i Düsseldorf, der han
studerade. Ämnet till sina första taflor
hemtade han från det käcka soldatlifvet under
det trettioåriga kriget och från Cromwells
tid. Sedan vände han sig med mera
skicklighet och framgång till Fredrik den
stores och de tyska frihetskrigens tid och
visade äfven härutinnan, som ock i de
till denna period hörande
ryttareporträtterna, öfverallt en stor friskhet och lätthet
i framställningen, korrekt teckning och
äkta konstnärlig realism. Såsom taflor af
detta innehåll och från denna tid nämna
vi först och främst ryttareporträtten af
Scydlitz och von Ziethen, fältmarskalken
Keith (vid Hochkirch), dragonregementet
Bayreuth vid Hohenfriedberg, Bluchers
tillfångatagande som svensk kornett,
Fredrik II vid Schwerins lik, preussarnes
koral efter slaget vid Leuthen och
Blüchers öfvergång öfver Rhen vid Kaub
på nyårsmorgonen 1814 Ett nytt fält för
hans verksamhet öppnades genom
sleswig-holsteinska kriget, hvaruti han
deltog 1864, och åter två år senare genom
preussisk-österrikiska kriget, hvaruti han
följde kronprinsens högqvarter i
Böhmen. Kriget 1870—71 erbjöd honom
månget ämne; af dithörande alster kan dock,
med undantag af ryttareporträtten, intet
mäta sig med hans föregående verk.
Mästerliga äro deremot, ännu mer än hans
förra arbeten, ryttareporträtten i
kroppsstorlek just från detta sista krig: kejsar
Wilhelm på en fuchs bredvid Roon,
Bismarck och Moltke (1872, museet i Köln),
kejsar Wilhelm på en brun häst bredvid
Moltke (1873, i kejsarens ego). Han har
äfven uppträdt som porträttmålare och
tecknare samt har utgifvit sin dagbok
från sleswig-holsteinska kriget under
titeln: "Der Maler auf dem Krigsfeld"
(Leipzig 1855). Han är medlem af
akademierna i Berlin och i Wien, sedan 1859
professor vid akademien i Düsseldorf.

Cantzler, Axel Leopold, bildhuggare
och landskapsmålare, född 1832 i
Stockholm, studerade vid akademien för de
fria konsterna derstädes; reste utrikes
1853 och utförde "Kraka" i Rom (1855)
samt blef akademiens agréé 1864. Han
fortfor att egna sig åt
bildhuggarekonsten, och hans marmorstaty "Erigone"
ådrog sig allmän uppmärksamhet å
konstutställningen i Stockholm 1863. Men
under sin vistelse i Rom beslöt han att
byta om bana och slog sig på
landskapsmålningen. I denna tillhörde han dock
en föråldrad skola och målade på ett
temligen enformigt sätt italienska och
äfven norrländska landskap. Stockholms
nationalmuseum eger af honom
"Landskap från Sabinerbergen i närheten af
Rom" (1863). C. dog i Stockholm 1875.

Capellaro, Charles Romain, fransk
bildhuggare, född 1826. Han blef
lärjunge vid den under Bellecs inseende
stående skolan för matematisk och
plastisk teckning och erhöll redan år 1840
och 1841 medaljer för skulpturarbeten.
Sedan han derefter studerat för David
I d’Angers och Rude, blef han lärjunge

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:06:20 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eurkonst/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free