- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
67

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Capellaro, Charles Romain - Cardon, Johan Elias - Cardon, Carl Oscar - Carlsson, Alexander

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

vid École des beaux-arts, utförde
sedermera för Duret några modeller i marmor,
som efterföljdes af arbeten för Guillaume,
Dumont, Bosio m. fl. År 1861 utförde
han till en grafvård åt två af sina barn
en staty af odödlighetens genius, som
exponerades 1863, gjorde stor lycka och
grundlade hans rykte. Sedermera
modellerade han en större grupp öfver
Kristi frestelse, hvars utförande i marmor
förhindrades genom kriget år 1870. För
sitt deltagande i kommunens uppror
dömdes han till deportation till Nya
Kaledonien, men fullbordade ännu före straffets
tillämpning i fångenskapen en mycket
beundrad engel Gabriel. Bland de efter
hans återkomst från landsförvisningen
skapade verken nämna vi ännu de år
1880 fullbordade figurerna af satiren;
(oklädd qvinnogestalt) och franska
revolutionen.

Cardon, Johan Elias, tecknare och
litograf, född i Stockholm 1802. C:s
anlag för teckning föranledde fadern att
bekosta någon tids undervisning för
honom i denna konst. Men af ekonomiska
skäl måste C. afbryta dessa studier och
sändes år 1818 till en köpman i
Hernösand för att lära sig handelsyrket. Denna
sysselsättning öfverensstämde likväl icke
med ynglingens håg, och 1819 tog O.
plats såsom gravörelev på Chr. Forsells
atelier i Stockholm samt blef vid samma
tid lärjunge vid akademien för de fria
konsterna, hvilken 1829 gaf honom ett
resestipendium, för att i utlandet,
särskildt i Paris och München, studera
litografiens teknik. Han återkom till
fäderneslandet i december 1834 och utförde
sedan åtskilliga stentryck, t. ex. "En
Osteria i Rom", "Kristi grafläggning",
"Spanska flyktingar" m. fl., hvilka vida
öfverträffade, hvad litografien i Sverige
förut kunnat åstadkomma. Nu öppnade
han tillsammans med A. M. Spong en
litografisk atelier, hvarifrån en mängd
bildverk utgingo, af hvilka många —
vanligtvis de bästa — voro utförda af C.
sjelf. 1835 blef han agréé vid akademien
för de fria konsterna och 1843 ledamot
af samma akademi. Han dog i
Stockholm 1878. — Bland hans mångfaldiga,
särdeles förtjenstfulla arbeten kunna
nämnas omkring 200 särskildt utgifna
porträttblad, litografierna i "Sandbergs
galleri af svenske lärde" samt en mängd
andra i böcker, kalendrar o. d.

Cardon, Carl Oscar, litograf, broder
till föregående, föddes i Stockholm 1812
och egnade sig under broderns ledning
åt litografien, inom hvilken han
åstadkommit en betydlig mängd arbeten, dels
för böcker, dels sjelfständiga blad. Bland
de förra förtjena nämnas de flesta
porträtten i Mellins "Sveriges store män"
(1840—49), planscherna i "Byströms
skulpturgalleri" (1849—52), många planscher för
kalendern "Svea" m. m. Bland särskildt
utgifna blad räknas: porträtt af dåvarande
hertigen af Östergötland, numera konung
Oscar II, samt hans gemål, efter Sohn,
Aubert, efter Wohlfahrt, Bellman, efter
Hilleström, Wahlbom, efter Mazér, och
många flere.

Carlsson, Alexander, bildhuggare,
föddes i Stockholm den 18 april 1846,
ingick, sjutton år gammal, vid Selinders
elevteater, men dröjde der blott ett par
år, tills han 1865 antogs som lärjunge
vid konstakademien. Året derpå blef han
elev hos Molin, men begagnade
fortfarande undervisningen i akademien till
1868, under hvilken tid han erhöll
belöningar och deltog i ett par pristäflingar.
År 1872 i mars sattes han i tillfälle att
begifva sig till Rom, der han sedan
fortfarande uppehöll sig. Hans första arbete
här blef en "Psyche" för enskild man i
Göteborg, för hvilken han äfven utförde
sitt förnämsta verk, den stora frisen
"Balders-brenna" (Baldersbålet), hvilken anses
som ett lyckadt inlägg i den gamla
stridsfrågan om de nordiska myternas
användbarhet i de sköna konsterna. C. arbetade
äfven åtskilligt annat, mest för enskilda
personer i Göteborg, såsom "Luna" i tre
basreliefer, kopior af "Venus uppstigen ur
badet" (i Vatikanen), "Amor, som
spänner bågen", "den meliska Afrodites
hufvud" m. m. För verldsutställningen i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0071.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free