- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
105

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Doche, Marie Charlotte Eugenie de Plunkett - Donndorf, Adolf - Doop, Anton - Doré, Paul Gustave

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

"La Dame aux camélias". Hon spelade I
sedan på Gaité i Paris, men uppträdde
å nyo på Vaudeville, 1864, och skapade
Sophies roll i "La Jeunesse de
Mirabeau". Aret derefter anstäldes hon vid
Odéon och gjorde lycka i Navarettes
roll i Emile Augiers "La Oontagion"
samt likaledes i de stora rollerna i de
gamla franska styckena och i många
nyare. Ännu 1878 uppträdde hon i
Bruxelles i "Les Bourgeois de
Pont-Arcy" af Yictorien Sardou, hvarefter
hon drog sig tillbaka från scenen.

Donndorf, Adolf, tysk bildhuggare,
född 1835. Ar 1852 vann han inträde i
Rietschels atelier i Dresden och blef en
af dennes talangfullaste lärjungar, så att
han, efter sin mästares död (1861), erhöll
det uppdrag att för dennes
Luthersminnesvård i Worms utföra figurerna af
Savonarola och Petrus Waldus (sittande
vid två af fotställningens hörn), som ock
af Fredrik den vise, Eeuchlin och af
staden Magdeburg (på minnesvårdens
stora underbygnad), hvilket uppdrag han
utförde på ett så lysande sätt, att han
utnämdes till hedersledamot af
akademien i Dresden. Redan före
minnesvårdens fullbordan (1868) hade han börjat
på åtta qvinnogestalter ur Wartburgs
historia, och snart efter dessa
fullbordade han storhertig Karl Augusts
förträffliga ryttarestaty på Fiirstenplatz i
Weimar (aftäckt 1875), en förtjusande
statyett af Goethe och slutligen den 1879
i Dusseldorf aftäckta bronsstatyn af
Cornelius, ett den store mästaren värdigt
arbete, som framställer honom i den
största naturtrohet. D:s senaste större
arbete, Kobert Schumanns minnesvård
£fver dennes graf på kyrkogården i Bonn,
aftäcktes 1880. År 1877 följde han en
kallelse som professor i
bildhuggarekonsten vid konstnärskolan i Stuttgart.

Doop, Anton, en af senare tidens mest
betydande pianister, föddes den 20 juni
1833 i Wien, hvarest fadern var en
ansedd och eftersökt läkare, som gerna
önskade, att sonen måtte välja samma bana
Bom han. Men gossens musikaliska anlag
utvecklade sig redan så tidigt, att han
fick följa sin böjelse, och musik blef hans
förnämsta studium. Redan vid nio års
ålder uppträdde han offentligt, och
fjorton år gammal gaf han sjelf konserter.
Efter att hafva afslutat sina skolstudier,
genomgick han för’ Simon Sechter en
treårig kurs i harmoni och kontrapunkt,
hvarefter han vid nitton år företog sin
första konstresa i Tyskland samt derefter
tillsamman med Ludvig Strauss
(sedermera konsertmästare i London) till
Italien och året derpå mot norden. I
Königsberg, der han stannade ett halft år,
gjorde han bekantskap med violoncellisten
Kellermann, och åtföljde honom till
Köpenhamn. Door bereste 1856—57
Danmark, Norge, der han i Kristiania hade
stor framgång, samt Sverige, i hvars
i hufvudstad han uppehöll sig ett helt år,
| var mycket uppburen, och der man gerna
I önskade att fästa honom för alltid. Men
hans reselust* dref honom slutligen vidare,
och öfver Finland, der han gaf flera
konserter, kom han till Petersburg. Här fann
han i grefve Mathieu Wielhorsky en varm
och inflytelserik gynnare, och då Anton
Rubinsteins broder Nicolaus nedlade sin
befattning som professor vid kejserliga
musikinstitutet i Moskwa, blef Door
utnämd till hans efterträdare. Efter ett år
utbytte han denna sin plats mot en
professorsbefattning vid det nybildade
konservatorium, der äfven violinvirtuosen
Laub var anstäld. Tillsamman med
honom har Door gjort vidsträckta
konstresor i Skandinavien (1865), Tyskland och
Österrike. Då 1869 konservatoriet i Wien
utvidgades och förändrades, blef Door
tillbjuden att i densamma bilda en ny
pianoklass, och drifven af hemlängtan
mottog han inbjudningen. Sedan dess
är han bosatt i Wien, konserterar sällan,
men alltid med samma framgång som
förr.

Doré, Paul Gustave, fransk tecknare,
illustratör och bildhuggare, född 1833 i
Strassburg, död 1883, visade redan som
gosse stor skicklighet i ritning och
utbildade sig häri egentligen utan lärare.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free