- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
156

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fraccaroli, Innocenzo - Fraikin, Charles Auguste - Français, Francois Louis - Franchomme, Auguste - Franck, Jean

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Achilles (väl hans bästa verk),
marmorgruppen af Daedalos och Ikaros, gruppen:
Åtala och ChactaSj David, Kyparissos
beklagar sin hjorts död (efter Ovidii
"Metamorphoser"), en immaculata
con-ceptio, kolossalbysten af en Venezia och
den stora gipsgruppen öfver nedtagandet
från korset (1857). Han är medlem af
akademierna i Milano och Venedig.

Fraikin, Charles Auguste, en af de
bästa belgiska bildhuggare, född 1819,
egnade sig till en början på akademien
i Bruxelles åt målning, sysselsatte sig
sedan med modellering och kom snart
sa långt, att han fick inträde vid
akademien äfven häruti och utbildade sig
under Puyenbræcks ledning. Sedan han
gjort sitt namn kändt genom en staty
af Venus med dufvan (1848), skapade
lian två allegoriska statyer på rådhuset
i Bruxelles. Efter en vistelse i Italien
fullbordade han den förtjusande gruppen:
Amor och Venus, som inbragte honom
den belgiska Leopoldorden, en oskuldens
staty (1850), Psyche begråter Amor (1851),
Amors vagga, en Venus Anadyomene,
en staty af sömnen och ett af hans mest
framstående arbeten, den visserligen också
mycket tadlade bronsgruppen: Egmont
och Hoorn framför rådhuset i Bruxelles
(1864), senare] den förstfödde med sin
moder och 1880 marmorstatyn af
astronomen Quételet i Bruxelles.

Français, Francois Louis, fransk
landskapsmålare, född 1814, kom 1829
som lärling till en bokhandlare i Paris,
men ritade och litograferade derjemte
så flitigt och så skickligt, att han erhöll
beställningar på vignetter och
illustrationer. Derigenom blef han* i stånd att
lära målning under Corots och Gigours
ledning och att 1837 debutera med en
(tillsammans med Henri Baron målad)
tafla: sången under pilträden, hvarefter
sedan en hel mängd landskap följde.
Han söker att förena det ideala
elementet med det naturalistiska, förstår att
uppfatta och troget iakttaga vissa ljus- i
effekter i naturen, men förblir dervid
vanligtvis något kylig och talar icke till
känslan. Till hans mera framstående
arbeten höra från hans första period: väg
i Fontainebleaus skog (1841), vinterns slut
(1853, Luxembourgs museum), från Roms
omgifningar ("1853), Montmorencys dal,
gångstig i sädesfältet (1857), samt från
60 och 70-talet: Orfeus vid Eurydikes
graf (1863, i Luxembourg), en villa nära
Rom (1864), nya utgräfningar från
Pompeji (1865), minne från Nizza (1873),
hål-väg i Puits-Noir (morgonstämning, 1875).
Mycket berömmas äfven hans ritningar
och aqvareller från Campagnan.

Franchomme, Auguste, berömd fransk
violoncell virtuos, född 1809 i Lille. Sin
första undervisning erhöll han af en
mindre violoncellist vid namn Mas, men blef
i Mars 1825 elev vid konservatoriet i
Paris, der hans talang under Levasseurs
och Norblins ledning så hastigt
utvecklade sig att han ännu samma år vid
täflingen erhöll första priset. Han var först
anstäld som violoncellist i orkestern vid
teatern Ambigu-comique. 1827 vid stora
operan och ett år senare vid italienska
operan, hvilken befattning han länge
innehade, till dess han emottog en
professorsplats vid konservatoriet i Paris.
Hans konserter, men än mer de seancer
för kammarmusik som han årligen gaf i
förening med pianisten Halle simit
vio-listen Alard, voro högt ansedda för sina
värdefulla program och det förträffliga
utförandet. Dessa seancer hafva äfven
mycket bidragit till att göra den
klassiska musiken bekant i Paris.
Franchomme är jen virtuos med enorm
färdighet och ett fint, smakfullt föredrag,
egenskaper som äfven återspegla sig i
hans kompositioner, bestående af en
konsert med orkester, samt en mängd
tacksamma och elegant skrifna fantasier,
capricer, salonstycken, etuder m, m. för
violoncell. Som lärare åtnjuter han stort
anseende, och ur hans klass i
konservatoriet hafva flera framstående
violoncellister utgått-

Franck, 1) Jean, belgisk bildhuggare,
född 1804, lärde sin konst till en början
af sin far, en ornamentbildhuggare, kom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0160.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free