- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
173

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Gérôme, Jean Léon - Geoffroy, Jean Marie Michel - Gerlach, fru Wilhelmine Leocadie Theresia - Gerss, Jakob Vilhelm

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

mot slutet af sistförflutna decenniet
visade sig hans skapande kraft vara i
aftagande och vi kunna från denna tid blott
framhålla rex tibicen (Fredrik den store),
hans gråa eminens (1874) och en santon
vid dörren af en moské. Hans
formgifvande är öfverallt utfördt med största
omsorg och gedigenhet, hans kolorit ej
briljant, men harmonisk och med en
mästerlig behandling af ljuseffekterna. På
senare tider har han äfven försökt sig i
skulptur och lemnade till den
internationella utställningen 1878 två grupper:
gladiatorer och Anakreon, Venus och Amor.

Geoffroy, Jean Marie Michel, fransk
skådespelare, född i Paris 1820; var först
guldsmedsarbetare, men ingick vid en
liten trupp som gaf teaterföreställningar
i Paris’ omgifningar. Der gjorde G. sina
sceniska studier och åtnjöt en lön af 50
francs i månaden. År 1838 uppträdde
han en gång på Gymnase, spelade sedan
i Nancy och visade sig åter i Paris, då
på Gaité, men gick ånyo till landsorten
för att dock slutligen vinna fast
anställning vid Gymnase 1844. Snart var han
en af teaterns bästa krafter och
stödje-pelare. Han var en förträfflig komiker,
som utmärkte sig för ett frimodigt och
naturligt spel och väl förstod sig på att
framkalla den rätta verkan af en roll.
Han var dessutom outtröttlig på scenen,
alltid lika jemn och kraftig. År 1863
öfvergaf han Gymnase, der han bland
annat gjort storartad lycka i "Le
bour-geois de Paris", "Mercadet le faiseur",
"Un mari qui n’a rien a faire", "Le voyage
de monsieur Perrichon", "La poudre aux
yeux", m. fl. De sista tjugu åren af sitt
lif egnade han åt Palais-Boyal-teatern,
der han måste vända sina krafter mer
åt • den rena farsen än åt den finare
komedien, vid hvilken han förut var van,
men han löste äfven den uppgiften på
ett utmärkt sätt och framkallade alltid
starka skrattsalvor i salongen. Död 1883.

Gerlach, fru Wilhelmine Leocadie
Theresia, född Bergnehr (första gången
gift Fossum), född i Stockholm den 26
jan. 1827, dansk dramatisk sångerska, hade
i sin ungdom varit anstäld vid operan i
Stockholm och kom 1844 till Köpenhamn
för att söka engagement der. Efter att
hafva utvecklat sina af naturen utmärkta
röstmedel, uppträdde hon första gången
den 25 jan. 1845 på n. v. kungl, teatern
som Borneo i första akten af operan
"Borneo och Julia" och vann genast starkt
bifall för sin omfångsrika, böjliga och
utmärkta mezzosopran, som understöddes
af förträffligt teateryttre och ett sällsynt
dramatiskt föredrag. Det dröjde heller
icke länge, innan hon blef den danska
operans primadonna assoluta och hon
förstod att häfda denna plats under alla
de år hon verkade vid kungl, teatern,
icke blott genom sin sång, men också
genom sitt spel, hvilket var dramatiskt
fulländadt. Bland hennes yppersta rol"
ler, i hvilka hon ännu står oupphunnet»
på den danska scenen, kan nämnas:
bergandarnes drottning i "Hans Heiling",
Bosina i "Barberaren i Sevilla", Alice i
"Bobert af Normandie", Norma i operan
af detta namn, Donna Anna i "Don Juan",
Aida i "Kärleksdrycken", Lucia i
"Lucia af Laramermoor", Susanna i "Pigaros
bröllop’*, Fidelio i så benämda opera och
Lucrezia i "Lucrezia Borgia". Hon drog
sig tillbaka från scenen med pension
under det hon ännu’stod i sin fulla kraft
och uppträdde sista gången den 20 okt.
1863 som Bosina i "Barberaren i Sevilla".
Under 1866 sjöng hon tre gånger på
teatern som gäst och har sedan den tiden
handledt teaterns unga sångerskor.

Gerss, Jakob Vilhelm, arkitekt, född
i Stockholm 1784, ingick vid flottans
mekaniska stat, der l^an temligen ung
befordrades till kapten, sedan han
genomgått konstakademien och särskildt
studerat arkitektur under Desprez och
Suncj.-vall. G. antogs 1813 till biträde åt
Akademiens åldrige sekreterare, professor
Tempelman, och blef 1817 hans
efterträdare. Han hade gjort sig bemärkt,
min-dre som praktisk arkitekt än såsom
skicklig tecknare af interiörer, särdeles af
kyrkor och kyrkoruiner, laverade i sepia
eller färger. Såsom konstkritiker i aka-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free