- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
183

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Grützmacher, FOR - Grönvold, Marcus Frederik Steen - Gude, Hans Frederik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

till Dresden för att der inträda som en
ny länk i den kedja af ypperliga
violoncellister som utmärkt Dresdnerkapellet,
och som bland sig räknat en Dotzauer,
Kummer m. fl. Griitzmacher hedrades
med titel af k. Kammarvirtuos, och är
för närv. (1884) den mest framstående
representanten för sitt instrument och
högt uppburen både som konsert- och
kammarmusikspelare. Han har med stor
framgång gjort betydande konsertresor i
Tyskland, Holland, England, Schweiz o.
s. v. Sverige besökte han 1868 och
uppträdde då i förening Vieuxtemps, Jaell
och Carlotta Patti. Som kompositör har
han skapat sig ett aktadt namn. Han
har utgifvit öfver 60 originalarbeten,
hufvudsakligen bestående af konserter,
fantasier och etydverk för sitt instrument,
men äfven åtskilliga större orkesterverk
och kammarmusik, pianostycken, sånger
m. m. Som lärare anses han med rätta
som den utmärktaste bland alla nu
lefvande violoncellister och han har
ständigt ett stort antal elever från olika
länder, som söka att komma i åtnjutande
af hans färträffliga undervisning. Bland
mera framstående violoncellspelare som
utgått ur hans skola må nämnas: hans
yngre broder Leopold Griitzmacher,
förste violoncellist vid hofkapellet i
Meinin-gen, Krumbholz i Stuttgart, E. Hegar i
Leipzig, E. Bellmann i Schwerin, W.
Fitzenhagen i Moskwa och F. Söderman
i Stockholm.

Grönvold, Marcus Frederik Steen,
norsk målare, född i Bergen 1845, visade
tidigt lust för målarkonsten, men började
dock först vetenskapliga studier och blef
student vid Kristiania universitet 1864.
Under 1865 besökte han Bergens ritskola,
men begaf sig snart till Köpenhamn,
der han en tid studerade vid akademien,
hvarpå han 1867 begaf sig till Miinchen,
der han likaledes besökte akademien,
särskildt under Carl v. Pilotys ledning samt
utvecklade sig som arkitektur- och
figurmålare. Hans "Wieland der Schmid"
är inköpt för det Wallraff-Bichardska
museet i Köln. G. utmärker sig genom
ett säkert och bredt målningssätt samt
genom det sinne för realistisk
framställning, som är egendomligt för Pilotys
skola, hvars allmänna egenskaper, också
för honom äro egendomliga: stor omsorg
om staffage och arrangement, prakt i
anordning, men mindre djup i
själsuttrycket. G. har slagit upp sina bopålar i
Munchen.

Gude, Hans Frederik, ryktbar norsk
landskapsmålare, född i Kristiania den
13 mars 1825. Tolf år gammal, fick han
undervisning af den duglige tecknaren
Flintoe, en man hvars norska landskap
på sin JM återgåfvos i talrika litografier,
och som i flera afseenden var egnad att
öfva inflytande på nybörjaren, så att
Gude alltid bevarat honom i tacksam
hågkomst. Samtidigt härmed besökte
Gude gipsklassen på Kristiania
"Tegne-og Kunstskole". Men vigtigare än denna
skolundervisning var troligen den
omständigheten, att Norges mäktiga natur
fick öppna sig för hans öga. Skalden
Welhavens enträgna uppmaningar till
Gudes fader, att skicka sonen utrikes,
torde ock bidragit att tidigt bestämma
hans bana. Något öfver 16 år gammal,
kom Gude till Dusseldorf, der han
inträdde i Schirmers klass för
landskapsmålning. År 1843 företog Gude sin
första studieresa i Norge tillsammans med
en tysk målare, Leu? som gifvit talrika
framställningar af Norges natur. Under
denna resa gjorde Gude i Hardanger en
bekantskap som skulle bli af stor
betydelse för hela hans konstnärslif,
nämligen med Adolf Tidemand, som vid denna
tid också var stadd på studieresa, dock
ej så mycket för landskap som för
folktyper, drägter o. s. v. Tidemand var
nära 10 år äldre än Gude; den mera
mognade blick på naturen, af hvilken
han var i besittning, öppnade, enligt
Gudes egna ord, "en ny verld för honom".
Vintern 1843—44 vistades Gude i
Dusseldorf och målade nu sina första taflor.
Kristiania konstförening hade gjort en
beställning hos honom, och nu målade
han ett "Höjfjeldsbillede", som vans af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0187.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free