- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
193

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Hallbeck, Carl Svante - Haglund, Robert Ludvig - Hammarsköld, Emilie Augusta Kristina

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

företagit inom Sverige, hvars flesta
städer och alla landskap han besökt och i
hardt när otaliga teckningar framstält.
För konstkännare framstå tydligen i dessa
mångfaldiga teckningar särskildt
Hallbecks grundliga studier i de två så
skiljaktiga föremålen: arkitekturen ("den
frusna musiken") och marinteckningen
("böljornas lek"). Förutom ofvan nämda
verksamhet har Hallbeck lemnat en skiftande
samling af vignetteV, hvari han — såsom
Publicistklubbens tidning "Julqvällen"
1882 säger — "lemnat bevis på sitt
mästerskap i teckning, sin noggranhet i
detaljer och sin rikedom på idéer". Den
s. k. realistiska riktningen inom konsten;
hvilken riktning nu så utpregladt gör
sig gällande, hade inom Sverige i
Hallbeck, både med skrif- och ritstift, sin
blänkare (se texten och illustrationerna till
"Poliskammarens förmak": Sv.
Fam.-Journalen h. 4, år 1871). På samma
syftning har Hallbeck äfven,- sedan han nu
återgått till en tidigare verksamhet:
aqvarellmåleriet, lemnat bevis bl. a. i en
humoristisk framställning: "Samlare"
(motiv från Ladugårdslandets sopbacke),
som tillhör ett af de främsta
privatgallerierna i Stockholm. Äfven såsom
skriftställare har Hallbeck gjort sig känd, i
synnerhet såsom konstkritiker i N. Dagl.
Allehanda, Sv. Familj-Journalen m. fl.
tidningar och tidskrifter.

Haglund, Robert Ludvig, tecknare,
etsare, är född i Stockholm 1844, blef 1861
dekorationsmålareelev hos F. Ahlgrensson
samt begaf sig 1864 efter lärotidens slut
till Abo, der han tillsammans med nuv. j
dekoratören vid k. teatern J. Kr. Jansson
målade dekorationer för stadens teater.
Efter sin återkomst 1865 gjorde H.
fortfarande tjenst vid k. teaterns
målareatelier under ett halft år och blef samtidigt
elev af konstakademien, der han särskildt
egnade sig åt landskapsmålning i den af
E. Bergh ledda skolan för detta ämne.,
Med 1867 vidtager hans bana* som
tecknare och illustratör. Han blef då
konstnärlig medarbetare i "Ny illustrerad
Tidning", der han länge verkade, och för
hvilken han lemnat utsigter af
bygnader och landskap, scener för dagen m. m.
i betydlig mängd. Han har äfven utfört
teckningar för "Le Monde illustre" i
Paris (år 1874), "Illustrated London News",
"Heber Land und Meer" samt "Simirnaja
illustricia" i S:t Petersburg. För dessa
teckningar har H gjort resor i Norge,
Finland och Eyssland, till Wien 1873, med
offentligt understöd, samt till Paris 1878.
Bland böcker för hvilka H. lemnat
illustrationer förtjenar i främsta rummet
nämnas "Sveriges historia" (1875—81)
samt Nordensköld’s "Vegas färd kring A
-sien och Europa" (1881). År 1883 utgaf
han det vackra planschverket "Varnhems
cistercienser-kyrka", med fem etsningar,
en konstart i hvilken H. vunnit en
aktningsbjudande färdighet. Han har äfven
något sysselsatt sig med aqvarellmålning,
i hvilken han undervisats af P. D. Holm.

Hammarsköld, Emilie Augusta
Kristina
, f. Holmberg, svensk pianist. Hon
föddes i Stockholm af fattiga föräldrar
d. 6 maj 1821 och röjde redan vid 4 års
ålder de ovanligaste musikaliska anlag.
Dessa anlag uppmärksammades med
beskyddande välvilja af flere framstående
musici i Stockholm, hvilka mot ingen
eller ringa ersättning åtogo sig hennes
undervisning. Den utmärkte tonsättaren
Edvard Brendler och dennes hustru fru
Ulrika Brendler upptogo henne i sitt hus
och ledde hennes uppfostran, som, förutom
det rent musikaliska, blef mycket vårdad.
Då Brendler komponerade det på sin tid
så berömda deklamatoriet "Egmont och
Clara" vände han sig en dag till den
8-åriga Emilie med orden: "Nå, du
Emilie, i min komposition förekommer en
dyster scen i en kyrka; hurudan bör
musiken vara der?" "Naturligtvis en koral",
blef flickans svar; och på Brendlers
begäran, att Emilie måtte göra förslag till
en sådan, satte hon sig-strax till pianot
och fantiserade en dylik, den Brendler
äfven använde i sitt deklamatorium. I
harmonilära undervisades hon af Drake
och i sång af J. P. Cronhamn. Vid 14
års ålder utgaf hon sin första

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0197.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free