- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
197

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Hansen, Hans Christian - Hansen, Jörgen Christian

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

vigtigaste arbeten inom sitt fädernesland
kunna nämnas Köpenhamns
Communehospital, bygnaden för universitetets
zoologiska museum samt den sköna
romanska kyrkan i Holbek.

Hansen, Jörgen Christian, dansk
skådespelare och sångare, född i
Köpenhamn den 24 maj 1812, kom vid helt
unga år som elev in vid
musikkonservatoriet, der han tidigt gjorde sig så
bemärkt, att han den 8 april 1832 fick
uppträda som Snaps i "De to Sedler" vid en
aftonunderhållning på k. teatern till
förmån för konservatoriet. Det dröjde dock
länge, innan teatern fick ögonen upp för,
hvad der bodde inom den unge mannen,
och såsom så ofta var det tillfälligheten,
som kom honom till hjelp. Den berömde
tyske kompositören Heinrich Marschner
hade på våren 1836 kommit till
Köpenhamn för att leda uppförandet af sin opera
"Hans Heiling". Han saknade en
passande framställare af titelrollen, och hans
uppmärksamhet blef då riktad på den
unge Hansen. Han pröfvade honom och
förklarade att han och ingen annan skulle
sjunga Heilings parti. Den 13 maj 1836
sjöng Hansen första gången partiet och
gjorde storartad lycka, så väl genom sin
hänförande sköna barytonstämma, som
genom sitt både väl öfvertänkta och djupt
kända spel. Från denna stund var hans
lycka gjord och småningom fick han en
mycket betydlig repertoar i operan. Den 28
maj 1838 sjöng han första gången
titelpartiet i Mozarts "Don Juan", en roll i
hvilken han står oupphunnen på den
danska scenen genom en sällsynt förening
af liffullhet, lättsinne och förförande
föredrag. Bland hans senare roller må
framför allt nämnas titelrollen i "Vilhelm
Tell", vattendragaren Michelis i "De två
dagarne", Figaro i "Figaros bröllop",
Simeon i "Josef och hans bröder", Frontin
i "Den nye godsegaren", Sverkel i
"Liden Kirsten", Farinelli i operan af detta
namn och Agamemnon i "Ifigenia i
Aulis". I en alltför litet framskriden ålder
blef Hansen af en okunnig direktion
åsidosatt, så att hans senaste år vid teatern
förflöto under nästan fullständig
overksamhet, och det fastän hans stämma ännu
hade bevarat sin ungdomliga friskhet och
styrka, och den 2 maj 1873 uppträdde
han sista gången på k. teatern som
Farinelli. Vid sidan af sin dramatiska
verksamhet hade Hansen särskildt utbildat
sig som romanssångare, och sällan har
någon förstått att tala till hjertat så som
Hansen, och han föredrog äfven den
obetydligaste romans så att den under hans
fulländade behandling blef purt guld. Han
dog den 24 febr. 1880. — Hans hustru
Erhardine H., f. Rantzau, född i
Köpenhamn den 23 sept. 1815,
skådespelerska, debuterade den 5 dec. 1833 på k.
teatern som Nina i "Sju flickor i uniform""
och hade under en följd af år en icke
obetydlig repertoar, utan att dock höja
sig till någon konstnärinna af större rang,
hvarken i lust- eller sorgespelet. Hon
uppträdde sista gången den 30 maj 1861
som Arianke Grofsmeds i Holbergs "Den
politiske kandestöber". — Erhardt
Peter Nicolai
H., son af de förut nämda,
född i Köpenhamn den 18 nov. 1839,
dramatisk sångare, debuterade den 30
nov. 1864 som Belcore i "Kärleksdrycken"
och visade sig i besittning af en vacker,
ovanligt väl skolad barytonröst. Af de
roller, som under årens lopp blifvit
honom tilldelade, kan man nämna grefve
Almaviva i "Figaros bröllop", Nevers i
"Hugenotterna" och Don Juan i operan
af detta namn. — Hans hustru, Anna
Doris
H., f. Pfeil, född i Köpenhamn
den 3 nov. 1847, dramatisk sångerska,
uppträdde första gången på k. teatern
den 16 mars 1867 som Donna Anna i
"Don Juan". Kort derefter reste hon till
Paris för att under de bästa dervarande
sånglärare utbilda sin präktiga
mezzo-sopran, och efter ett års vistelse i
Seinestaden debuterade hon å nyo på k.
teatern i Köpenhamn den 4 nov. 1868 som
bergdrottningen i "Hans Heiling". På denna
scen har hon sedermera genom sina stora
röstmedel och sitt äkta dramatiska
föredrag intagit en betydande plats och
sjungit partier som Rachel i "Judinnan",

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0201.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free