- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
254

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kallenberg, Anders Hansson - Kalliwoda, Johan Wenzel - Kaminsky, Teodor - Karlsohn, Anna Margareta

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

föreståndare för den nybildade
landskapsskolan. Efter studietidens sint
hemma-begaf sig Kallenberg till Dusseldorf, der
Andreas Achenbach blef hans lärare,
besökte sedermera Holland, Belgien, Paris
och London och slog sig derpå ned i
Stockholm, der han fortfarande är bosatt.
År 1880—81 var han tillförordnad lärare
vid akademiens landskapsskola.

Han började först som landskapsmålare,
målade skogsinteriörer och svenska
utsigter i Edvard Berghs genre. Öfvergick
sedan allt mer och mer till djurmåleriet.
Nationalmuseum eger af honom en
furuskog från hans äldre period och en
ladugård med kreatur, skånskt motiv, af
yngre datum.

Sin största styrka har Kallenberg i
framställandet af oxar och får, åt hvilka
han förmår gifva ett präktigt uttryck.
Hans färg är dugtig, utförandet
omsorgsfullt och hela uppfattningen och
åter-gifvandet prägladt af en djerf realism.
Man har sagt att "han målar fårpelsar,
så att det luktar af dem."

Flera af hans taflor, af hvilka de flesta
äro helt små, bära en starkt skånsk
lokalfärg och äro lätt igenkänliga genom
den tunga blygrå himlen och den vida
slätten, der korna eller fåren gå på bete.
En liten genre "På väg till marknaden",
utstäld i Stockholms konstförening, var
särskildt omtyckt för sin genomgående
"skånska färg".

För närvarande intager Kallenberg
obestridligen det främsta rummet bland vårt
lands djurmålare.

Kalliwoda, Johan Wenzel, tysk
pianist och tonsättare, föddes 1800 i Prag.
Studerade vid dervarande konservatorium
under Pixis 1810-16. Åren 1823—53
var han kapellmästare hos fursten af
Furstenberg i Donaueschingen. Han dog
1866 i Karlsruhe. Hans violinspel
utmärkte sig mera för sin behagfulla,
intagande karakter, än för storhet och glans.
Detta gäller ock om hans violin-,
piano-och sång-kompositioner. Högre i värde
stå hans orkesterverk. Man har ock af
honom några nu bortglömda operor.
Hans son Vilhelm K., f. 1827. Elev af
Mendelsohn, har han gjort sig bemärkt
både som pianist och som anförare och
tonsättare.

Kaminsky, Teodor, rysk bildhuggare,
född 1838, var elev vid akademien i
Petersburg, der han 1860 erhöll det stora
priset. Senare styrde han kosan till
Florens. Han behandlar i sina arbeten
synnerligast smärre genrebilder med
utpräglad realism och rik känsla, t. ex. en
moder med barnet i sitt sköte, gossen såsom
konstnär m. fl.

Karlsohn, Anna Margareta, svensk
operasångerska. Hon är född i Gällstad
af Göteborgs stift den 10 mars 1852!
Hennes fader var orgelnist och gaf dottern
den första undervisningen i tonkonsten.
Effcer att hafva aflagt orgelnistexamen i
Skara inskrefs fröken K. 1872 såsom elev
i orgelklassen vid musikkonservatoriet i
Stockholm och fortsatte sina studier
derstädes under IVa år. Hon nödgades då
af brist på medel till studiernas
fortsättande taga anställning vid "Nya svenska
damqvartetten" med hvilken hon bereste
Norge, Danmark, Tyskland, Holland och
Belgien, och under dessa konsertresor
som räckte i^2 år, hade hon ofta tillfälle
att höra god musik. Efter sin återkomst
till hemlandet inskrefs fröken K. 1875
åter vid konservatoriet och studerade der
oafbrutet till 1879, i synnerhet sång för
professor J. Gunther.

I oktober 1878 debuterade fröken K. å
Stora teatern såsom Cherubin, en tid
derefter i Siebels och slutligen i Zerlmas
partier.

Från 1 december 1879 erhöll sångerskan
fast anställning vid Stora teatern, der hon
sedan ’dess intill hösten 1884 sjungit
följande partier: Cherubin i "Figaros
bröllop", Siebel i "Faust", Zerlina i "Don
Juan", pagen i "Hugenotterna", Mirza i
"Lalla Kookh", Stephano i "Borneo och
Julia", Emelie i "Målaren och
modellerna", Benjamin i "Josef i Egypten",
Rosina i "Barberaren", Mercedes i
"Carmen", Anna i "Muntra fruarna i
Windsor", Nathalia och Proscovia i "Nordens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0258.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free