- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
256

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kaulbach, Herrmann - Kaulbach, Wilhelm von - Kaupert, Gustav

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

framstående taflorna: Mozarts sista stun-1
der (1874) vidare Sebastian Bach hos
Fredrik den store m. m.

Kaulbach, Wilhelm von, berömd tysk
målare, tillhörande ett äldre skede än
det vi egentligen företagit oss att
behandla, hvarför vi om honom fatta oss
helt kort liksom förut om några andra
storheter, sådana som David m. fl. K.
föddes i Arolsen den 15 okt. 1805 och
dog i Munchen den 7 april 1874; han
erhöll sin första undervisning i konsten,
af sin fader, på en gång guldsmed,
sigillgravör och målare, hvarefter han 1821
kom till akademien i Dusseldorf, der han
studerade under Cornelius och snart
gjorde glänsande framsteg. 1825 följde
han sin lärare till Munchen och besökte
ännu en tid akademien. 1826 målade
han takmålningarna i Odeon: Apollo
bland muserna, och gjorde utkast till
Bavaria och de fyra bayerska floderna,
m. fl. Härtill slöto sig 16 väggtaflor ur
fabeln om Amor och Psyche, 12 scener
efter Klopstocks "Hermanns schlacht",
36 YSigg- och takmålningar efter Goethes
dikter samt många andra framställningar.
Härnäst sysselsatte sig K. med studium
af Hogarth och utförde ett par
illustrationer till Schiller, samt en djupt
gripande scen från ett dårhus, grundad på
hans iakttagelser vid dårhuset i
Dusseldorf. 1834—37 skapade K. sin storartade
och poetiska komposition:
"Hunner-slagtningen", som faststälde hans
betydelse som stor konstnär. Från denna
tid förskrifver sig äfven hans andra stora
heroiska komposition: ’’Jerusalems
förstöring", den första af de
symbolisk-hi-storiska taflor, hvilka hafva utgjort K:s
styrka och svaghet, utan tvifvel rika på
tankar och genialitet, men dock mera en
reproduktion än en skapelse af honom
sjelf; hit höra äfven hans teckningar till
Goethes Faust. För att utföra
"Jerusalem" i olja begaf han sig 1839 till Kom
och lärde sig först nu egentligen att
måla, emedan han ända dittills
försummat det tekniska för att blott utbilda sig
i Cornelius’ anda. Efter en mängd
studier i olja fullbordade han taflan 1846.
Hit höra äfven kompositionerna: "Den
heliga grafvens befrielse genom
korsfararne", "Kristus i Hades", Anakreon och
Goethes elegi. Men särskildt har han
illustrerat "Reinecke Fuchs" på ett högst
spirituelt om ock skarpt satiriskt sätt.
Mindre lyckades han i sina scener
behandlande den nyare konstens utveckling.
Som illustratör har K. gjort sig ett namn
genom sitt Shakspeare-, Goethe- och
Schiller-galleri och genom bilderna till
Richard Wagners operor, ehuru man
icke sällan går miste om ett djupare
inträngande i ämnet och finner för mycket
af det Kaulbachska maneret. Spirituel
är deremot hans dödsdans m. fl. K.
har alltid förstått att förläna uttryck åt
tidsandan och att fästa nationens ideela
intresse vid sitt skapande; deri låg hans
betydelse, hans storhet.

Kaupert, Gustav, bildhuggare, född
i Kassel d. 4 april 1819, lärde gravera
hos sin fader och fick undervisning i
teckning vid dervarande konstskolan, tills
han som lärare erhöll Kuhl Henschel
och Muhel. Först 1844 begaf han sig
till Munchen och blef Schwantalers elev,
efter hvilkens teckning han modellerade
en relief för Mozartmonumentet.
Återkommen till Kassel erhöll han för
lösan-j det af en prisuppgift ett resestipendium,
besökte Munchen der han fullbordade
marmorgruppen "Lejondödaren", samt
drog 1844 till Born. Genom en grupp
från det "Bethlehemska barnamordet"
vann han akademiens i Lucca pris.
Vidare utförde han flera arbeten till
Amerika såsom den kolossala statyn af
Amerika för kapitolium i Washington m. m.
De flesta af hans öfriga skapelser
behandla lyriska, mytologiska, eller
allegoriska ämnen, såsom en marmorgrupp
I "Moderskärleken" m. fl. Under ett
besök i Kassel 1858 utarbetade han
en härlig englagestalt tröstande en ung
qvinna. Sedan han åter i Rom tillbringat
åtta år, följde han 1867 en kallelse till
Frankfurt som lärare i skulpturkonsten.
I Han skapade vidare: en Victoria för tri-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0260.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free