- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
272

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Krause, Louise - Krauss, Gabriella - Krebs, K. A. - Krebs-Michalesi, Aloyse - Krebs, Marie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

lio", Webers, Meyerbeers, Halévys verk,
till och med Verdis "Ernani" och
"Trubaduren". Så väl kännare som den stora
publiken tilltalade hon i alla sina
uppgifter genom sin klangfulla och
välbildade stämma, genom en ädel uppfattning
och sorgfällig pietet. Berlinoperan
upplefde en glansperiod under hennes tid.

Krauss, Gabriella, österrikisk
operasångerska. Hon föddes i Wien den 24
mars 1842, röjde tidigt anlag för musik
och inträdde 1853 vid konservatoriet i
sin födelsestad. Sju år derefter
debuterade hon i Wien såsom Mathilda i
"Wilhelm Tell" och sjöng derefter alla stora
roller inom den gamla och den nyare
repertoaren. I april 1868 uppträdde hon
för första gången i Paris, der hon genast
väckte det lifligaste bifall, som fortfor
under hennes flera säsonger räckande
gästspel derstädes. Hon lyckades särskildt
i de dramatiska rollerna i operan "Norma’’,
"Trubaduren", "Othello" och "Aida". Hon
erhöll slutligen anställning vid stora
operan, der hon utbildat sig till en af de
förnämsta dramatiska sångerskor och der
hon skapat sådana roller som Jeanne d’Arc
i Mermets opera af samma namn samt
Pau-line i Gounods "Polyeucte". Sångerskan
utnämndes . 1880 till officier d’académie.

Krebs, K. A., tysk pianist och
tonsättare, född 1804 i Nurnberg. Han hette
egentligen Miedcke, men antog namnet
Krebs efter hofsångaren K., som, när
modren dog, upptog honom som eget
barn. Bedan som litet barn utvecklade
han sina musikaliska anlag med
förvånande snabbhet. Sex år gammal spelade
lian pianokonserter af Mozart, Eies m. fl.
Aret derpå skref han sin första opera (!),
"Feodora" med text af Kotzebue. 1825
reste han till Wien och studerade för
Seyfried. Följande år tillträdde han en
kapellmästarplats vid Wieneroperan.
Beklädde sedermera en dylik post i
Hamburg och derpå i Dresden. 1871
från-trädde han sistnämda befattning för att
uteslutande egna sig åt ledningen af
musiken i katolska hof-kyrkan. Han har
skrifvit åtskilliga operor, kyrkomusik,
pianostycken och sånger. Hans’ säker
äro melodiösa och sångbara, men sakna
konstnärligt djup. Om hans förmåga
som pianolärare må blott antecknas att
han utbildat en af samtidens yppersta
pianister nämligen sin dotter Marie K.
(se d. o.). Han dog 1880. Hans hustru
i andra giftet

2) K.-Michalesi, Aloyse, tysk
sångerska, föddes 1826 i Prag. Hennes
föräldrar voro anstälda vid operan derstädes.
Hon gjorde sin första debut i Brunn 1843
som Donna Elvira i "Don Juan".
Hennes stämma egde redan nu ett sådant
omfång, att hon med lätthet utförde både
sopran- och altpartier. 1856 öfvergick hon
till Dresden-operan förnämligast på
Meyerbeers önskan, som hade bestämt Fides’
parti för henne i "Profeten". Året derpå
gick operan af stapeln. Hufvudrollen
uppbar Tichatscheck. Framgången var
fullständig. Samma år gifte sig Aloyse
med Karl Krebs. 1870 drog hon sig
tillbaka från scenen för att förnämligast
idka kyrko- och konsertsång. Ännu 1871
väckte hon lifligt erkännande i New York,
dit hon beledsagade sin dotter Marie.
Hon egde en präktig sympatisk stämma,
stor teknisk färdighet och en betydande
dramatisk framställningskonst.

3) Marie, tysk pianist, de föregåendes
dotter. Hon föddes 1851 i Dresden.
Visade redan i sin tidigaste barndom stora
anlag för tonkonsten, i det hon med sin lilla
röst troget återgaf hörda melodier. I sitt
elfte år lät hon första gången höra sig
offentligt och året derpå gaf hon med
framgång en egen konsert i Dresden med
biträde af der varande kungliga kapell.
En kort tid derefter uppträdde hon inför
Leipzigs kritiska publik. Det
erkännande, hon här rönte af såväl press som
publik, föranledde henne att anträda sina
första större konsertresor med Hamburg
såsom utgångspunkt. Efter att hafva
gifvit åtskilliga konserter i London
anstäldes den utmärkta konstnärinnan af
direktören för Covent-Garden för flera
år och uppträdde sålunda under åren
1864—66 vid omkring 170 konserter. Hon

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 20:44:43 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eurkonst/0276.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free