- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
280

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kumlien, Knut Hjalmar - Kummer, Fredrik August - Kundman, Karl - Kurella, Ludovik von

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

honom. Efter det bolag 1872 ingåtts
mellan bröderna, hafva de gemensamt
uppgjort ritningar till Malmö nya läroverk,
samt tull- och packhus i samma stad,
stationshus för bergslagernas nya
jernväg i Göteborg, hotell i Nora, Falun,
Kristinehamn och Nyköping,
lifförsäkringsbolaget "Hordstjernans" hus,
Forssellska huset, nya badinrättningen m. fl.
bygnader i Stockholm och landsorten.

Kummer, Fredrik August, tysk
violoncellist och tonsättare, föddes 1797 i
Mei ningen. Studerade för Dotzauer i
Dresden. Hans önskan var att få en
violoncellistplats i operakapellet, men då
ingen dylik befattning var ledig, slog
han sig på studiet af oboe, med den
framgång, att han 1814 antogs som oboist
vid kapellet. Då sedermera
violoncellist-posten blef ledig, intog K. densamma,
1817, förnämligast på Webers inrådan.
Nu växte hans rykte som skicklig virtuos
med snabb fart. Hans violoncellspel
utmärkte sig för en underbart fast och
mäktig ton, fri från alla biljud, lika i
alla lägen, i synnerhet effektfull på de
lägre strängarne; härtill kom en tadelfri
stråkföring. Hans teknik var
synnerligen utvecklad, men han lät den aldrig
öfverskrida instrumentets gränser —
absolut skönhet var och förblef den
väsentligaste egenskapen i hans föredrag. Det
är tydligt att en med sådana företräden
utrustad konstnär • skulle göra sig
gällande icke blott som solist, utan äfven
som qvartett- och orkesterspelare. Jemte
konsertmästaren Franz Schubert samt
Karl Lipinski inlade också K. stor
förtjenst om qvartett- och
qvintettlitera-turens populariserande i Dresden. Som
skicklig lärare å sitt instrument
utbildade han bl. a. Gol termann samt G. A.
d’Arien (sedermera violoncellist i
hofkapellet i Stockholm). Han dog 1879.

Kundman, Karl, tysk bildhuggare, född
i Wien den 15 juli 1838, åtnjöt först
Franz Bauers undervisning vid
dervarande akademi och begaf sig derefter
till Dresden, der han var Hähnels elev
till 1865. Utom en relief: "Chiron och
Achilles", samt några dekorativa statyer
för dervarande konstskolan, var det i
synnerhet gruppen: "Den barmhertige
samariten", hvilken genom renheten i
linier och form samt djupheten i
känslan gjorde honom fördelaktigt känd och
skaffade honom ett resestipendium till
Rom. Innan han företog denna resa skar
pade han några allegoriska figurer för
Schwarzenbergbron i Wien och en staty
af kejsar Rudolf för arsenalen. — I Rom,
der han stannade 1865—67, uppstodo: en
ny staty för arsenalen och den första
skizzen till hans följande mästerverk,
Schubertmonumentet, hvilket efter en
förändrad skizz utfördes i marmor och
upprestes i stadsparken i Wien 1872. Af
lika stor konstnärlig betydelse är hans
andra- mästerverk, bronsmonumentet af
amiral Tegethoff i Pola, som med full
sanningsenlighet och kraft framställer
segraren vid Lizza, med de fyra
kolossala figurerna af kriget, hafvet, äran och
segern på sockeln. Bland hans öfriga
mindre betydande arbeten nämna vi: en
staty af prins Eugen (för arsenalen),
några reliefer af mytologiskt ämne och
flera förträffliga byster, t. ex. kemikern
Redtenbachers och målaren Joseph
Furiens. Han är sedan 1872 professor i
bildhuggarkonst vid Wiens akademi.

Kurella, Ludovik von, polsk
historiemålare, född i Warschau den 13 aug.
1836, erhöll der sin första undervisning i
konsten, reste med stipendium till
Dresden, der han vidare utbildade sig under
Schnorr, på hvars råd han sedan styrde
kosan till Rom. På väg dit stannade
han länge hos Kaulbach i Munchen,
besökte vidare utom Rom äfven Paris,
Bruxelles, Antwerpen och Berlin, der
han kom i närmare beröring med
Cornelius. Sedan han återvändt till
Munchen, åtnjöt han såsom akademiens elev
undervisning -af v. Ramberg. De flesta
af hans talrika skapelser gingo till
England, "Moses’ död" inköptes af numera
aflidne storfursten Nikolaus
Alexandro-witsch af Ryssland, "Färjan" i kejsarens,
af Österrike ego; likaså finnes i Ryssland

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0284.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free