- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
297

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Larsson, Simeon Marcus - Larsson, Virginia - Laub, Ferdinand - Laurens, Jean Paul

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

omsorgsfullt målade. Med alla sina fel och
svagheter förfelar likväl L. sällan att
göra intryck genom sin kraft.
Naturen lefde och biktade sig för honom,
helst i sina mörka, dystra
företeelser. Dessa stormande böljor, som slå
öfver skären, dessa splittrade, brusande
vattenmassor, som skölja och skumma mot
de mossiga, rödbruna hällarna, detta
fyrbåkssken midt i den stormiga, dunkla
natten — allt detta känner och målar L.
djupt och innerligt, ty det är röster och
syner ur hans egen själ. Hans natur var
vulkanisk, måttlös i glädjen och nöjet,
säkert också bottenlös i ångrens och
lifsledans stunder. Det är något af
himla-stormare hos L. man förnimmer;
framför hans bästa verk liksom en titanisk
klagan öfver hans egen lott. Hans
bokliga underbygnad var klen, och studier
hade hans förakt, men hans lysande
hufvud och skarpa omdöme ersatte mycket
af hvad som försummats Musik älskade
han med lidelse och kunde de flesta
nyare operor utantill.

L:s taflor äro mycket spridda, såsom
man af ofvanstående kan förstå. Staten
eger sju stycken, af dessa fyra utstälda
i nationalmuseum: de tillhö.ra alla skedet
1849-58. Hans båda största arbeten i
Sverige hafva vi ofvan omtalat. För
öfrigt finnas mariner, norska vattenfall och
fjällandskap, kustpartier från Bohuslän,
stormar, brinnande ångbåtar m m. afhans
hand. Många af hans bättre taflor äro
förtecknade i den ofvan nämda katalogen
öfver utställningen 1880.

3) Virginia, aqvarellmålarinna, född
1844, har studerat vid konstakademien
i Stockholm och äfven åtnjutit
handledning af Egron Lundgren. Sedan
besökte hon Frankrike och var under fem
år bosatt i Born omkring 1870. Hon
har utfört ganska många landskap,
genrer och karaktershufvuden i aqvarell,
hvarvid hon förstått att smakfullt lämpa
Lundgrens raska maner efter de ämnen I
hon behandlat. Hon är numera sedan
länge bosatt i Stockholm. År 1884
besökte hon Spanien.

Laub, Ferdinand, tysk violonist,
föddes 1832 i Prag. Hans fader, som var
musiker, blef hans förste lärare. Eedan
sex år gammal spelade han Bériots
bekanta variationer. Vid nio års ålder
gjorde han konsertresor till de små
städerna i Prags omnejd. Härvid gjorde
han bekantskap med mecenaten grefve
Podstatzky-Liechtenstein som blef hans
beskyddare. En annan mäktig gynnare
fann han i erkehertig Stephan, som
skänkte honom en Amati. Efter att med
framgång ha konserterat i Wien och flere af
Sydtysklands större städer begaf han sig
till Paris, der han med mycken välvilja
omfattades af Berlioz. 1853 slog han sig
ned i Weimar, söm Joachims
efterträdare. Två år senare flyttade han till
Berlin, blef lärare vid Stern-Marx’s
konservatorium samt konsertmästare i
hofkapellet. 1864 lemnade han Berlin och
anträdde en större konsertfärd jemte
Carlotta Patti, pianisten Alfred Jaell och
violoncellisten Kellermann. Härefter
företog han en glänsande kohsertresa till
Ryssland och blef 1866 i Moskwa på de
förmånligaste, vilkor anstäld som
professor vid konservatoriet och förste violinist
vid musiksällskapet. De liberalt tillmätta
ferierna användes till konsertresor. För
sjuklighets skull måste han emellertid
lemna Moskwa 1874 och dog följande år
i Gries. — Laubs violinspel var i alla
hänseenden mästerligt: stor färdighet,
silfverklar, ren och fyllig ton, finhet och
elegans i föredraget. Hans stråkföring
och färdigheten i venstra handen
gränsade nästan till det underbara. Liksom
Joachim egde han förmågan att alltid
tränga till djupet af en tonsättnings
karakter. Också var han lika stor
i solo- som i qvartettföredraget. Hans
tonsättningar äro icke många. Bland
dessa är hans polonäs mest bekant —
ett paradstycke för alla mera framstående
violinister.

Laurens, Jean Paul, fransk målare,
en lika egendomlig som framstående
mästare, är född 1838 i Fourquevaux, var
elev af Bida och Cogniet, uppträdde 1863

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 20:44:43 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eurkonst/0301.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free