- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
307

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Levasseur, Nicolas Prosper - Levassor, Pierre - Lewinsky, Joseph

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

"Margherita d’Angiu", en uppgift som
han löste på ett glänsande satt. Han
inträdde nu vid Italienska operan i
Paris, der han stannade i fem år, utan att
ha rönt någon nämnvärd framgång.
Genom Rossinis bemedling öfvergick, han
1828 till Stora operan. I R:s »Comte Ory"
och "Tell" (Melchtal) skördade nu
Levás-seur de rikaste lagrar. Särskildt för
honom skref Meyerbeer Bertrams parti i
"Robert"; samt Halévy kardinalens rol
i "Judinnan". Begge dessa roller
å-tergaf L. med sant mästerskap. Under
denna tid upplefde Stora operan sin
glansperiod med triumviratet fru
Damoreau-Cinti, Adolphe Nourrit och L. 1841 blef
han professor i lyrisk deklamation vid
Paris-konservatoriet. 1845 jlrog han sig
tillbaka från den scen, der han
mönstergil-tigt framstält alla stora baspartier. 1852
lät han för sista gången höra sig som
sångare.

Han dog 1871 i Paris.

Levassor, Pierre, fransk
chansonettsångare och mimiker, föddes 1808 i Fon-1
tainebleau. Föräldrarne ville att han |
skulle egna sig åt handeln, men en
oöfvervinnelig lust dref honom 1830 till
teatern. Först uppträdde han i Marseille,
sedermera under Dejazets protektion å
åtskilliga Paristeatrar. 1842 öfvergick han
till Palais Royal-teatern, hvars mest
värderade medlem han snart blef. Hans
egendomliga förmåga som sångkomiker blef
bekant jemväl långt utom Frankrikes
gränser genom de konstresor han vid
olika tillfällen företog, bl. a. 1856 med
en egen trupp. Utan att egentligen vara
begåfvad med några framstående
röstmedel, lät han ändock i föredraget af
sina visor höra de renaste och mest
välljudande tofter samt förstod alltid att lägga
färg och sanning i hvad han sjöng. Hans
konst var i viss mon beslägtad med en
senare tids chansonettsång, hvilken dock
erhållit en tillsats af en plump hållning
och oblyga fasoner som för L. voro
främmande. Han dog 1870 i Paris.

Lewinsky, Joseph, tysk skådespelare,
född i Wien 1835; visade redan i
barndomen stor håg för teatern och
tröttnade icke att söka frigöra sig från den
anställning i handel, som han under
ynglingaåren nödgats mottaga. Detta
lyckades honom 1853, då han efter många
misslyckade försök antogs till elev hos
Wilhelm Just, komparsdirektör och
in-spicient vid Burgtheater, men för att
kunna lefva och betala sin lärare,
tjenstgjorde L. som statist i Wiens
förstadsteatrar, till dess Just slutligen antog
honom som extra statist vid Burgtheater.
L. sökte en fast anställning och fick
slutligen en sådan, 1855, vid Theater an der
Wien, der hans första roll var i ett litet
lustspel "Der Fechter von Ravenna", till
hvilket Halms bekanta stora skådespel
med samma namn gifvit anledning. Man
fann honom- dock alldeles utan talang
och sedan användes han endast i
betjent-roller till dess han, efter sju månader,
afskedades. Han tog anställning som
andre älskare vid teatern i Troppau och
gjorde ingen lycka förr än han vid yp-

I pad ledighet fick öfvertaga ridknektens

I roll i Miillners "Schuld" och då drog
uppmärksamheten till sig. Han spelade
sedan några obetydliga roller, i hvilka
han gjorde lycka, men stod plötsligt utan
anställning, då teatersällskapet i Troppau
måste upplösas. Efter att hafva uppträdt
vid ett annat litet landsortssällskap, fick
han anställning vid teatern i Brunn och
väckte der, 1858, stort uppseende såsom
Franz Moor i "Die Räuber.» Detta styrkte
honom i ett redan förut fattadt beslut att
åter begifva sig till Wien och söka
inträde vid sjelfva Burgtheater, hvars
direktör Heinrich Laube då var. Laube
kände motvilja mot Lewinskys
obetydliga figur och allt annat än intagande
utseende och mottog honom derför
temligen kallt och strängt, men började
efter ett samtal med honom att intressera
sig för Léwinsky och tillät honom att
aflägga prof. Han spelade Franz Moor
i femte akten af "Die Räuber", Carlos
i fjerde akten af "Clavigo" samt Perin i
första akten af "Donna Diana". Teaterns

| fyra regissörer, bland hvilka La, Rpche

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0311.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free