- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
334

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Lundgren, Egron Sellif

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Ströftågen och vistelsen i främmande
länder upptogo likväl sedan allra största
delen af hans lif. Den första frånvaron
från Sverige varade i 21 år. Han
studerade först i Paris hos Cogniet, begaf
sig 1841 till Italien, der han vistades på
olika orter, mestadels i Eom, till 1848.
Han for då till Spanien, besökte detta
lands olika städer, målande, studerande
folk och seder och i rikt mått njutande
af sin sorglösa ungdom. I Granada och
Sevilla synes han ha funnit största
trefnaden. Hans konstnärliga studier gingo
från början ungefärligen samma väg som
hans svenska kamraters. De tecknade
efter lefvande modell vid någon privat
akademi i Eoma och målade i olja
genrebilder ur lifvet i Italien, fiskarscener
och bilder från kyrkofesterna. Bland
Lundgrens oljemålningar från denna tid
ba vi att minnas "Corpus domini-festen i
Roma" (på nationalmuseum),’"Skördefolk
i romerska cauipagnan", "Fiskarbåt från
Ischia". Småningom öfvergaf han
oljemålningen och egnade sig helt och
hållet åt aqvarellen, för hvilken hans lifliga
uppfattning och lätta teknik egnade sig
utomordentligt väl. I Spanien målade
han genrebilder, kyrkinteriörer och
folktyper. Följde år 1851 med några
engelsmän till England, som sedan blef hans
hemvist för den närmaste tiden. Under
indiska kriget 1858 reste han på inrådan
af några engelska penningemän till
Indien för att måla scener och motiv
derifrån. Återkommen till England
föranstaltade han en utställning af 500
aqvareller från Indien, hvilka väckte
ofantligt uppseende. Han återvände 1860 till
Sverige men reste under de följande åren
omkring i Norge, England, Spanien,
Italien och Egypten. Från 1867 bodde han
mestadels i Stochholm till sin död 1875.

Som aqvarellist hade Lundgren med
ratta ett stort namn. Hans flesta
arbeten äro i engelsk ego, men de få blad,
som nationalmuseet ega af hans hand,
vitna högst fördelaktigt om gedigenheten
af hans konst. De mest utmärkande
egenskaperna hos denna är uppfattningens
liflighet, färgens styrka och yppighet,
den skarpa blicken för det karakteristiska
och det raska tekniska förfaringssättet,
dessutom en egendomlig gratie i
framställandet af sydländska qvinnobilder.
Som stämningsmålare har han lemnat
efter sig sådana mästerverk som
månskensnatten i det indiska lägret vid
bi-vuakelden, äfvensom flere interiörer af
spanska katedraler med deras säregna,
färgmättade ljusdunkel. Från Egypten
målade han flera scener, likaledes många
arkitekturbilder så väl från Italien (Siena,
Firenze, Kavenna) som från England och
Skotland. Han lemnade förutom
aqva-rellerna en mängd teckningar, såväl —
på drottning Victorias beställning — till
Shakspeares arbeten som till flera
engelska praktverk. Illustrationerna till
Hyltén-Cavallius’ och Stephens’svenska
folksagor kunna ej räknas till hans bättre
arbeten. Den nordiska sagans figurer
lämpade sig föga för hans sydländska
skaplynne med dess veka, mjuka
uppfattning och uttryckssätt.

Under sina resor gjorde Lundgren ofta
anteckningar, som ej blott utgjorde en
dagbok öfver hvad han upplefde, hörde
och såg, utan äfven upptogo hans åsigter
i konstfrågor. Han lät först trycka en
del af sin dagbok i en liten upplaga,
utgaf sedan under sina sista år en vald
samling af anteckningarna från
ungdomstiden, från vistelsen i Paris, Italien och
Spanien. "En målares anteckningar"
hade så stor framgång, att författaren lät
den första delen följas af ytterligare två,
"Indien" och "Lediga stunder i
främmande land". Han visar sig der som en
högeligen vaken iakttagare med lika
liflig blick och lika qvick penna som då
han målade med färg, uppenbarade
dessutom en ädel, verldsåskådning, en ren
karakter och ett älskvärdt, sundt
sinnelag. Man må beklaga att vi ej fått höra
mera af de åsigter om konstens väsen,
dess vägar och mål, som han uttalat i
sina "anteckningar". Det lilla han
derstädes sagt är dock af så stor betydelse,
att det gifver åt verket ett ganska högt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0338.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free