- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
355

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Marra, Marie von - Marsick, Martin - Marstrand, Vilhelm Nikolai

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Marra, Marie von, (Marra-Vollmer),
tysk operasångerska. Född 1822 i Linz.
En ättling af familjen von Hocke antog
"hon namnet i italiensk öfversättning, när
lion ingick vid scenen. Redan som barn
väckte hon uppmärksamhet med sin sköna
stämma. Donizetti, som i henne anade
en sångerska af rang, åtog sig hennes
utbildning i den högre skolan och beredde
/henne anställning vid hofoperan i Wien.
Derifrån öfvergick hon till italienska
operan i S:t Petersburg, der hon stannade till
1847, reste året derpå till Königsberg, der
hon gifte sig med skådespelaren och
regissören Theodor Vollmer. Härefter band
hon sig icke vid något fast engagement,
utan uppträdde som gäst i en mängd
tyska städer, i London och flerstädes,
inalles å icke mindre än 93 orter. Som
bevis på hennes popularitet må anföras,
att hon i Amsterdam 1855—58 sjöng 49
gånger i Meyerbeers "Nordstjernan"
alltid för fullt hus. Hennes
älsklingspartier voro Lucie, Amina i
"Sömngånger-skan", Regementets dotter, Linda,
Nor-ma, Valentine, Dinorah och Katarina i
"Nordstjernan"; i sistnämda parti
uppträdde hon öfver 100 gånger, i Lucies
öfver 200. Ar 1861 blef hennes gästspel i
Königsberg och Danzig afbrutet genom
hennes moders sjukdom och död. Detta
grep henne så djupt, att hon sade scenen
farväl, för att uteslutande egna sig åt
sånglärarinnans kall. Hon afböjde ett
förmånligt anbud om anställning vid
Wienkonservatoriet, enär hennes man
hade sin verksamhet i Frankfurt a. M.
Här har hon bildat många sångerskor
för scenen.

Marsick, Martin, utmärkt belgisk
violinist, född 1848 i Jupille vid Liége.
Studerade först vid dervarande
konservatorium, 1865-67 vid Bruxelles’, 1868-69 vid
Paris’, under Massarts ledning, hvarpå
han förmedelst ett stipendium af belgiska
regeringen tog undervisning för
Joachim i Berlin 1870—71. År 1873
uppträdde han med stor framgång på Concerts
populaires, då hans namn blef bekant i
vida kretsar. Han har skrifvit åtskilliga
tacksamma saker för sitt instrument.

Marstrand, Vilhelm Nikolai, den
mest framstående af alla Danmarks
figurmålare, föddes i Köpenhamn den 24
december 1810. Han var egentligen
bestämd att gå studievägen, men då han
visade föga lust för boken, men desto
mera håg för att teckna, togs han ur
skolan och blef anstäld som elev af
konstakademien och Eckersbergs målareskola.
Redan den tiden hade han tecknat
mycket på egen hand, i synnerhet fria
kompositioner öfver skämtsamt valda ämnen.
Som elev af akademien fortfor han med
sjelfständig alstring som förut. Det
intresseradehonom mera än det regelbundna
I arbetet på konstskolan. Denna
genom-! gick han dock från sitt sextonde till sitt
tjugofemte år, men då han utgick
derifrån, hade han redan utstält under flera
år. Hans första tafla, "En slädfart vid
fackelsken", väckte emellertid, då den
exponerades 1829, blott ringa
uppmärksamhet och detsamma var fallet med
hans närmast följande arbeten, af hvilka
dock ett, "En Rejse till Kilden»,
inköptes af Kristian VIII. 1831 åter gjorde
tre mindre alster af honom, "Nedgång
till en källare", "En flyttningsscen" och
"Scen från en tullkammare" stor lycka
i synnerhet genom det kraftiga och
älskvärdt goda lynne, hvaraf de äro
genomträngda. De såldes alla till
konstföreningen i Köpenhamn. 1833 samma år
som han vann bägge akademiens
silfver-medaljer, utstalde han utom ett antal
porträtt åter en värdefull genretafla
"Gatu-scen i rötmånaden" och deltog första
gången i täflingen om den mindre
guldmedaljen; uppgiften var "Flykten till
Egypten". Priset vann han icke och
hade lika liten glädje af sitt försök att
vinna det 1835 med taflan "Odysseus och
Nausikaa". Marstrands tidigaste verk voro
utförda närmast i Eckersbergs stil med
något hårdt och brokigt i färgen. Om
ett väsentligt framsteg i måleriskt
afseende vitnade den 1834 utstälda taflan
"En musikalisk aftonunderhållning" med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0359.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free