- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
384

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Mörner, Axel Otto - Mörner, Carl Gustaf Hjalmar - Möst, Karl Friedrich

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

generallöjtnant och 1840 statsråd och chef för |
landtförsvarsdepartementet, från hvilken
senare befattning han afgick 1843. Han
afled i Eksjö d. 20 okt. 1852. — M. var
ganska framstående som
landskapsmålare och valdes i denna egenskap 1801
till ledamot af konstakademien samt blef
1835 dess hedersledamot. Statens
samlingar ega på Bosersberg 5 af hans
taflor; eljes äro de temligen sällsynta,
såsom blott bortskänkta af konstnären.

Under sin vistelse i Wien i hertig Karls
följe lärde sig M. äfven gravera i
mezzotinto och har lemnat några försök i denna
konstart.

Mörner, Carl Gustaf Hjalmar,
historie- och genremålare, föddes i
Stockholm den 7 maj 1794, blef 1806 kadett,
1810 kornett vid Smålands husarer och
följde regimentet 1813 till Tyskland; der
blef han anstäld vid general
Skjöldebrands stab, bevistade slagen vid
Grossbeeren, Dennewitz och Leipzig samt
slaget vid Bornhöft, vid hvilket sistnämda
tillfälle han erhöll medaljen för
tapperhet i fält. Hans tidigt vakna
konstnärsanlag, som redan på Karlberg framträdt
med förvånande friskhet och säkerhet,
bestämde honom nu att söka utbilda sig till
målare, och 1816 företog han en resa till
Italien, der han kom att stanna i tolf år.
Första frukten af denna vistelse blef "Il
Oarnevale di Roma" (1820), 20 st, af M.
sjelf raderade planscher. 1823 erhöll han
statens resepension i ledigheten efter
Lauréus och innehade denna ända till 1836.
Han hemsände kort derpå åtskilliga taflor,
bland dem "Bataljen vid Dennewitz»,
"Eo-mersk soldat", " Vinskördsfest vid Monte
Testaccio" (Nationalmuseum) m. fl., som
visade hans allvarliga bemödanden, ehuru
färgen ännu beredde honom svårigheter.
Mer hemmastadd kände han sig med
pennan och stentryckscrayonen. I
Neapel utgaf han sålunda 1827 en följd
folkdrägter, 1828 i Paris "Scénes populaires
de Naples en 12 tableaux", och efter
återkomsten till Stockholm "Beseminnen från
Frankrike, Tyskland och Italien" (1829)
samt "Stockholmska scener’’ (1830).
Särdeles de senare väckte på sin tid stor
uppmärksamhet genom sin naturtrogna och
lifliga framställning. 1829 utförde M. en
större fris å Eosendal, "Odens ankomst
till Sverige". 1830 begaf han sig till
London, der han vistades i sex år och
likaledes utgaf några litografiska arbeten,
jemte det han mer och mer egnade sig
åt det tekniska af måleriet. Slutligen
reste han ånyo till Paris, der han efter
en lång sjukdom afled den 15 sept. 1837.

M. har vunnit sitt rykte egentligen
som tecknare och litograf. Hans konst
var honom ett själsbehof, icke ett stu-~
dium, än mindre ett arbete. Deraf
förklaringen öfver hans sorglösa, lekande
teckning, hans förbiseende af en
strängare teknik, af det egentliga måleriets
fordringar. Men deraf också hans
sällsynta lätthet och rikedom i
uppfinningen, hans ovanliga naiveté och träffande
karakteristisk i teckningen. Hans
alstringsgåfva var nästan obegränsad. Då
han besökte ett sällskap, lade man
framför honom, liksom i försåt, penna och
papper; och snart hade han under
samtalets gång och på grund af dess
skift-j ningar framtrollat en hel liten verld af
figurer och scener. Såsom
historiemålare blef han aldrig fullt utvecklad;
emellertid omtalas "Bataljen vid Kirckholm",
"Kalabaliken i Bender» m. fl. från hans
sista år såsom rätt aktningsvärda
arbeten. Populär var och förblef han blott
genom sina litografier och pennteckningar;
af dessa senare inköpte och utlottades
ganska många af Stockholms
konstförening.

Möst, Karl Friedrich, tysk
bildhuggare, född i Gernsbach i Baden 1838, lärde
sig teckna hos sin fader, en pistolsmed,
etsade äfven i koppar och stål, öfvade
sig i handtering af grafstickeln samt skar
i trä. I Pforzheim började han sedan
modellera i en guldsmedsverkstad, gick
in vid polyteknikum i Munchen, men
måste för sin helsas skull begifva sig till
Karlsruhe, der han i konstskolan fick
undervisning af Descoudres och
Schir-I mer. Efter utförandet af åtskilliga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0388.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free