- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
390

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nebelong, Johan Henrik - Nebelong, Niels Siegfrid - Neher, Bernhard - Nerman, Mathilda Sofia Amanda

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

1871, medlem af konstakademien och
titulär professor, har i sitt fädernesland
uppfört en mängd ansenliga
privatbygnader samt dårhuset vid Vordingborg.
I Norge bygde han bland annat
Oscars-lial och spetälskehospitalet i Bergen,
samt det stora tullpackhuset i
Kristiania och ledde utsmyckandet af det inre
af slottet i samma stad.

2) Niels Siegfrid, dansk
byggmästare, den ofvannämdes broder, föddes i
Köpenhamn den 14 oktober 1806 och
dog der sammastädes den 9 oktober 1871.
1855 blef han medlem af akademien på
grund af planen till en teater för 1600
åskådare. Hans förnämsta verk är den
med mycken skicklighet ledda
ombyg-naden af Viborgs domkyrka.

Neher, Bernhard, tysk
historiemålare, född i JJiberach i Wurtemberg, erhöll
sin första undervisning af sin fader och
af den under benämningen Maler Muller
bekante konstnären-skalden, åtnjöt sedan
i Stuttgart från 1822 Danneckers och
Uetschs undervisning, men erhöll sin
förnämsta utbildning på akademien i
Munchen under Cornelius. För sin
kartong: Josef igenkännes af sina bröder
och för en oljetafla: hertig Ulriks af
Wurtemberg död vid Döffingen, erhöll han
«tt resestipendium och uppehöll sig fyra
år i Eom, der han målade
Uppväckandet af ynglingen i Nain (1831, museet i
Stuttgart). Efter ytterligare ett besök i
Neapel, återvände han till Munchen och
grundade 1833 sitt egentliga rykte genom
den mästerliga freskomålningen: kejsar
Ludvigs af Bayern intåg efter slaget vid
Ampfing. Snart härefter målade han, åt
storhertiginnan af Weimar för
dervarande slottets skaldesal, 34 freskobilder till
Schillers och 28 till Goethes dikter.
Sedan han under 5 år varit direktör vid
akademien i Leipzig blef han 1816
professor vid konstskolan i Stuttgart, hvars
styrelse han förvaltade 1854—79. Han
utvecklade här en rik verksamhet såväl
i oljetaflor som i kartonger för
glasmålningar, alla utmärkta genom ädelhet i
känsla och uppfattning samt storartade
i stilen, t. ex. en korsfästning i kyrkan i
Banensburg (1850), våren buren af zefir,
Kristus välsignande barnen och bland
kartonger för glasmålningar framför alla
de sex fönstren i stiftskyrkan i Stuttgart,
som börjar med Kristi födelse och
afslutas med det nya Jerusalem och Lammets
tillbedjande, Leonardskyrkan m. fi.

Nerman, Mathilda Sofia Amanda,
skådespelerska, född i Stockholm 1841,
antogs till elev vid kungl, teaterns
ballett 1850 och i dramatiska elevskolan
1856; debuterade på Mindre teatern
under Stjernströms styrelse 1857 och
utförde der under några år åtskilliga roller,
såsom i "Hakon Jarl", "Konst och
natur", "Fiarnino", m. fl » hvilka fäste
teatervännernas uppmärksamhet på den
unga, begåfvade skådespelerskan. Ar
1861 begaf hon sig till Finland och fick
vid Helsingfors svenska teater snart en
stor och vigtig del i spellistan samt var
en af allmänhetens förnämsta
gunstlingar, Ehuru mycket ung, utförde hon
de förnämsta rollerna i Blanchs och
Jolins stycken, i "Kan ej!", "Amors
genistreck", "En liten satunge" och många
andra. Efter två års verkliga triumfer,
ansåg den intelligenta skådespelerskan
sig likväl vara i behof af långt strängare
studier än till hvilka hon dittills haft
tillfälle och hon ryckte sig från bifallet
i Helsingfors och begaf sig till Paris, der
hon under ett helt år studerade spelet
på de förnämsta teatrarne. Sedan hon
återkommit till Stockholm, anstäldes hon,
hösten 1864, vid kungl, teatern och
debuterade i "En literi förmyndare",
hvilket stycke hon sjelf öfversatt. Hon väckte
mycket bifall och stannade vid den kungl,
scenen, der hon under nio år verksamt
deltog i arbetet samt med erkändt
konstnärskap utförde ett stort antal roller,
bland hvilka må nämnas Klara i "Egmont",
Camille i "En teaterpjes", Emma i
"Hertig Job", en af hennes öfversättningar,
Ingeborg i "Engelbrekt och hans
dalkarlar", prinsessan i "Adrienne
Lecou-vreur" och Tnsnelda i "Slägtingar", till
hvilka skulle kunna läggas många

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0394.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free