- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
434

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pascal, François Michel - Pasdeloup, Jules Etienne - Pasini, Alberto - Passini, Ludvig

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

(reliefer i Nötre Dame), den helige Georg
och den helige Martin af Tours (kyrkan
S:t Pierre i Angouléme), törnekronan j
(1875, gipsstaty) och bilderna på vestra i
sidan af kyrkan S:fc Etienne du Mont, på
kyrkan S:t Ferdinand i Bordeaux m. fl.

Pasdeloup, Jules Etienne, fransk
violinist och orkesteranförare. Han är
född i Paris 1819. Han studerade vid
konservatoriet i sin födelsestad och
uppträdde derefter å några konserter. Sitt
egentliga verksamhetsfält fann han dock
1851, då han gaf sin första populära
orkesterkonsert. Sedan dess har han
skapat sig ett stort namn som orkesterledare
och har bland annat mer än någon annan
bidragit att göra sina landsmän bekanta
med de tyska klassikernes verk.

Pasini, Alberto, italiensk målare af
stor förtjenst, är född i Busséto i Parma.
Vid tjugu års ålder kom. han till Paris,
der han gjorde sina första lärospån i
Eugene Cicéris atelier. Han studerade
då isynnerhet litografi och utstälde
arbeten i denna konstart på salongen 1853.
Kärleken till färg och penslar föranledde
honom dock snart nog att lemna
ritstiftet. Studerade för Isabey och Theodore
Rousseau. Han hade vid samma tid, då
han börjat att helt och hållet egna sig
måleriet, den lyckan att lära känna P.
Bourrée, fransk minister i Persien. Denne
förde den unge artisten med sig till
Österlanden.

Denna fleråriga resa, som utsträcktes
öfver flera orientaliska länder, — Turkiet,
Arabien, Persien — bestämde Pasinis
riktning. Han blef orientens målare och
han nådde, mästerskapet i att framställa
såväl naturen som folktyperna ifrån denna
del af jorden. Man har sagt att han
förstått att afvinna orienten dess poesi vida
kraftigare och sannare än hvad de
skalder som besjungit Osterlanden kunnat
göra.- Hans taflor äro mästerstycken af
stämning, af känsla och af realism på
samma gång. Hans teknik känner inga
svårigheter, han frossar i de starkaste
färgmotsatser och i de mest känsliga
stämningar, målar djerft och kraftfullt
med ett utomordentligt luftperspektiv och
den mest slående belysning. Som
kulturskildrare står han äfven högt.

Bland hans taflor märkas "Karavanens
färd genom ett bergpass" (1859),
"Pilgrimernas läger på färden till Mecka’’,
"Sinai", flera genrebilder från
Konstantinopel, "Spatsertur i Harems trädgårdar"
med flera motiv från dessa länder, som
han genomströfvat så många gånger och
hvilkas yppersta skildrare han är.

Vid verldsutställningen 1878 var
Pasini en bland de målare, som
tillerkändes stora hedersmedaljen. Han utställer
ofta på parissalongerna och häfdar
fortfarande sin en gång tillerkända plats
såsom en af den samtida konstens
framstående personligheter.

Passini, Ludvig, är en af vår samtids
mest skattade aq va rel lister. Han föddes
i Wien 1832, son af en kopparstickare der
stades, kom tidigt nedåt Italien, först till
Triest, sedan till Venedig. I sistnämde
stad blef han bekant med aqvarellisten
Karl Werner, som blef hans följeslagare
på flera resor. 1855 slog sig Passim ned
i Rom, studerade arkitekturaqvarellen men
slog sig snart på genren, hvari han nådde
mästerskapet. Efter en tids uppehåll i
Berlin slog han sig sedan åter ned i
Italien, der fortfarande Rom och Venedig
blefvo hans hufvudstationer.

Bland hans talrika aqvareller, som
isynnerhet utmärka sig för en högst ovanlig
finhet i uppfattningen och en fulländadt
vacker och natursann kolorit, märkas i
synnerhet: "unge andlige katekiserande i
en kyrka". "Biktstolen", "Korherrarne i
kyrkan" (finnes i Berlins nationalgalleri),
den mästerlige napolitanske folklifsbilden
"Föreläsare af Tasso" med motiv från
Chioggia, samt hans största aqvarell "En
procession i Venedig", och den, som
hittills blifvit ansedd för hans allra mest
framstående arbete: "Melonförsäljare i
Chioggia". Alla hans taflor visa utom en
mästerlig teknisk skicklighet en högst
ovanlig kärleksfull innerlighet i
karakters-teckningen. Passini har fått medaljer på
flere utställningar i olika länder.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 15:47:34 2021 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eurkonst/0438.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free