- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
435

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Passy, Anton Edmond - Paton - Patti, 1) Adelina

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Passy, Anton Edmond, pianist,
föddes af franska föräldrar i Stockholm 1789.
Sina första pianostudier gjorde han hos
Lodovico Piccinni (en son af den
berömde tonsättaren Nicolo Piccinni) som en
tid vistades i Stockholm som förste
sångmästare vid Kongl, teatern.
Komposition studerade han hos d. v.
kapellmästaren J. N. Eggert. Under vidsträckta
resor till Petersburg, Paris, Berlin,
Leipzig, Frankfurt m. fi. orter hade han
tillfälle att komma i beröring med den
tidens första mästare, en C. M. von Weber,
Spohr," B. Romberg, Hummel, Meyerbeer
m. fl., hvilka gerna gingo den spirituelle
och gladlynte mannen till mötes och på
hans konstriktning utöfvade ett lifvande
inflytande, hvarjemte han äfven med
framgång uppträdde som virtuos och
kompositör. I Petersburg gifte han sig med en
m:lle Tardiff, utmärkt pianist; jemte
henne gaf han der en konsert, hvarvid Field
deltog i utförandet af en af Passy
komponerad pianofantasi för sex händer.

Passy var en tid musiklärare hos d. v.
kronprinsen Oscar och hans gemål, och
privatiserade för öfrigt i Stockholm. Hans
enda offentliga befattning var
organistposten i slottskapellet. Hans
tonsättningar utmärka sig mera genom en grundlig,
ofta polyfon stil samt rik
harmonibyggnad än genom populär melodi. Ett
förherskande drag i hans bättre
sångkompositioner är en starkt fram lyftad
karakteristik och en liflig musikalisk målning;
i detta hänseende må nämnas hans ballad
■"Kolarflickan i skogen", som sättes
mycket högt. P:s samtliga kompositioner
förvaras i Musikaliska akademiens bibliotek.
Endast några få äro till trycket
befordrade. Bland manuskripten märkes musik
till Granbergs fornhistoriska skådespel
"Den nordiska qvinnan" och till en
komisk opera "Inbillning och verklighet"
{librett från franskan), vidare orkestersaker,
kammarmusikverk, pianokonserter, körer,
solosånger m. m. Bland hans talrika
elever må nämnas fru Carolina Stål, f.
Lithander, prof:r V. Bauck,
konservatorielärarne J. P. Ericsson och O. D. Winge
samt prof:s Ivar Hallström.

Passy uppnådde den höga åldern af 81
år och afled d. 16 augusti 1870 på sitt
landställe vid Drottningholm. Efter sin
första makas död gifte han sig med Karolina
Kristina Estenberg, som öfverlefver
honom.

Paton, engelsk operasångerska, se Wood.

Patti, 1) Adelina, Johanna Maria, en
af samtidens förnämsta operasångerskor
och företrädare af "il bel canto", några
säga den allra förnämsta. Hon föddes i
Madrid den 8 April 1843. Hennes fader
(afliden 1869 i Paris) var en rätt
framstående italiensk sångare. Hennes
moder var äfvenledes en god sångerska af
samma nationalitet; men hon förlorade
sin stämma vid Adelinas födelse. Den
lilla Adelina visade redan tidigt de
afgjordaste anlag för tonernas sköna konst
och i synnerhet för sång. En af hennes
biografer har från denna tid berättat
följande anekdot: "Adelina åtföljde en afton
j sina föräldrar till teatern, der ’Norma’
gafs och de utförande öfverhölj des med
blommor. Då man återkommit hem och
föräldrarne satt sig till aftonmåltiden,
smög sig den lilla (hon var endast 6 år)
in i moderns kammare. Som hon der
trodde sig vara obemärkt, gjorde hon sig
en mantel af sängtäcket, och satte en gam-»
mal krans, ett minne från moderns
triumfer, på hufvudet. Derpå intog hon en
högtidlig ställning framför spegeln och
uppstämde Normas inträdesaria med hela
allvaret hos en debutant, som vill
hänföra åhörarne. Då hon slutat, tog hon
sjelf publikens roll och applåderade af
hjertans lust samt kastade kransen för
sina egna fötter för att få tillfälle att
göra de graciösaste tacksamhetsnigningar,
en artist någonsin gjort för sin publik.
Under vexlande nigningar och
handklappningar drog hon sig baklänges mot
dörren, der hennes moder, som anat, att
något utomordentligt var å färde, fattat
posto, ett osynligt vitne till hela
upptåget."

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Sep 27 11:04:03 2021 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eurkonst/0439.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free